Mood_metre_En

RULER în clasă și în afara clasei. 3 efecte benefice asupra copilului și a vieții lui de familie

„Vrem să ne asigurăm că absolvenții noștri nu sunt doar cei mai buni elevi, ci și cei mai buni oameni cu putință.” (Director de școală din SUA ce aplică Programul RULER)

 

Autoare: Ilinca Stroe

 

Profesorul e și educator

Ce învățăm în clasă contează și în afara clasei

Programul RULER – principalele idei

RULER la clasă

RULER în afara clasei

Efectul RULER: 3 beneficii

 

Este oare un profesor responsabil doar pentru materia pe care o predă? Se limitează activitatea sa strict la perimetrul sălii de clasă, sau are el un rol și în afara acestui cadru? Iată întrebări care au suscitat dezbateri aprinse în ultimele câteva decenii, iar dacă din toate discuțiile s-a conturat până acum un răspuns, atunci acesta este: profesorul nu este un simplu tehnician; este un educator. Pe lângă predarea unei materii sau alteia, el formează oameni: este responsabil pentru cum se modelează caracterul elevilor săi, pentru ce valori își dezvoltă aceștia, pentru comportamentul lor, pentru atitudinea lor față de viață, etc.

 

Ce se învață cu profesorul la clasă devine „combustibil” pentru viața elevului din afara clasei. Acolo își va afirma el valorile, în grupul de prieteni, acolo își va exersa caracterul, poate cu vecinii, poate cu rudele, acolo va manifesta dispoziții și comportamente pozitive sau nu, cu părinții, frații și bunicii săi. Ce învață la școală, de la un profesor-educator, îi determină în bună măsură cursul și calitatea vieții. Altfel formulat, viața copilului, inclusiv „prestația” lui ca fiu/fiică, văr, amic, cunoștință – pe scurt, ca om – își au rădăcinile și în sala de clasă.

 

Acest adevăr este în mod special valabil pentru Programul RULER adoptat de English Kids Academy (EKA) încă din anul școlar 2020-2021. Pentru a detalia exact cum RULER, din a fi aplicat la lecțiile de engleză EKA, ajunge să influențeze benefic viața elevului inclusiv în familie, merită să recapitulăm, întâi, principalele idei despre acest program:

 

  • dezvoltat la Yale Center for Emotional Intelligence din cadrul Facultăţii de Medicină al prestigioasei Yale University din Statele Unite ale Americii
  • adoptat de peste o mie de școli din SUA, Marea Britanie, Canada și alte țări
  • având un nume ce reprezintă cele 5 abilități emoționale esențiale
    • R – recognising / recunoașterea emoțiilor
    • U – understanding / înțelegerea lor
    • L – labelling / identificarea sau numirea lor
    • E – expressing / exprimarea
    • R – regulating / reglarea sau gestionarea emoțiilor
  • dispunând de 4 instrumente de lucru de bază, folosite cu copiii la clasă, anume Carta emoțiilor, „Dispometrul” (Mood metre), Meta-momentul și Blueprint

 

Cum se aplică, concret, RULER la o lecție de engleză obișnuită, la EKA? Dintre cele patru instrumente de lucru menționate mai sus, foarte utilizat este în special „Dispometrul”: un pătrat împărțit în patru cadrane ce reprezintă fiecare câte o stare (albastru – energie scăzută, stare relativ neplăcută; roșu – multă energie, stare neplăcută; galben – multă energie, stare relativ plăcută; verde – energie scăzută, stare plăcută). Fiecare dintre aceste stări cuprinde, de asemenea, un număr de 25 de adjective ce reflectă tot atâtea emoții (pentru albastru, de pildă, trist; pentru roșu – furios; pentru galben – optimist; iar pentru verde – odihnit).

 

Dispometrul intervine în desfășurarea lecției de engleză ori de câte ori o emoție apărută la clasă (fie ea bucurie/entuziasm, fie frustrare/furie) influențează cursul sau calitatea lecției. Atunci, elevii și chiar profesoara își îngăduie câteva momente pentru a arăta clasei unde anume se situează emoțional în acele clipe pe Dispometru. Odată numită și exprimată emoția respectivă, cel care a simțit-o cere să i se ofere ceva, pentru a o putea gestiona (de exemplu o strângere de mănă, un zâmbet, o îmbrățișare, aplauze, etc.), și lecția se reia apoi în condiții de echilibru emoțional și de stare de mulțumire pentru toți – ceea ce, inutil să mai precizăm, constituie împrejurările ideale pentru o învățare eficientă.

 

Devenite treptat obicei, grație folosirii repetate la clasă a Dispometrului, identificarea și exprimarea propriilor emoții încep să fie făcute cu naturalețe de către copil și în afara cadrului lecției: în cercul de prieteni sau acasă, cu familia. Întrucât copilul ajunge să aplice din reflex, oriunde s-ar afla, abilitățile emoționale deprinse la clasă, Programul RULER generează ceea ce se poate numi un „cerc virtuos”: învățat să își gestioneze emoțiile pentru a obține o stare de bine în mediul școlar, copilul și le va gestiona la fel și acasă, generând o stare de bine în mediul familial, de unde revine în mediul școlar cu o stare pozitivă pe care o transferă iar acasă, și tot așa.

 

Concret, programul RULER, aplicat în clasă la lecția de engleză EKA, are și în afara clasei următoarele efecte benefice:

1) îl capacitează pe copil să poată ști și spune cum se simte într-un anumit moment, pentru a se adapta și readapta la contextul în care se află, și pentru a funcționa bine în acel context, cu acele emoții

 

2) le permite părinților și celorlalte persoane care interacționează cu copilul să înțeleagă cum se simte acesta într-un anumit moment, pentru ca ei să știe cum să îl abordeze astfel încât să fie ascultați, iar interacțiunea să fie constructivă

 

3) îi ajută pe toți cei implicați, copii, profesori, părinți, să își formeze relații interpersonale sănătoase și satisfăcătoare, bazate pe ascultare și înțelegere reciprocă, pe considerație, atenție și grijă pentru celălalt

 

Așadar, dacă al dumneavoastră copil învață engleză la EKA, puteți fi destul de sigur/ă că viața dumneavoastră cu el/ea va fi una plăcută și mulțumitoare!

 

 

Mai multe despre inteligență emoțională și RULER la EKA:

<https://englezacopii.ro/programul-ruler-adoptat-de-english-kids-academy-scop-semnificatie-beneficii/>

<https://englezacopii.ro/emotiile-la-scoala-o-abordare-eka-unica-in-romania/>

<https://englezacopii.ro/tema-anului-2021-2022-la-eka-empowered-feelings/>

 

 

 

English Kids Academy (EKA), singura organizaţie educaţională care aplică programul RULER (Yale University) de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, organizează cursuri de limba engleză față în față, hybrid şi online pentru copii de 4-18 ani, pe întreaga durată a anului şcolar. EKA însă oferă #maimultdecâtengleză: cursuri şi tabere de vară, conferinţe, program de schimburi culturale, club de lectură. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi englezapentrucopii@ih.ro.

About Author

Related posts