Autor: Ilinca Stroe
“Climatul emoţional dintr-o sală de clasă pare cel mai bun indicator al implicării elevilor, al performanţei lor academice, precum şi al comportamentului lor.” (Dr. Mark Brackett, Director al Yale Center for Emotional Intelligence)
Începând cu anul şcolar 2020-2021, English Kids Academy se diferenţiază de alte centre de limbi străine prin încă o caracteristică: suntem, în momentul de faţă, singura organizaţie educaţională din România în care se utilizează programul RULER pentru stimularea învăţării socio-emoţionale în mediul şcolar.
Ce înseamnă „RULER”. Este acronimul englezesc pentru cele cinci abilităţi esenţiale ale inteligenţei emoţionale: recunoaşterea (recognising), înţelegerea (understanding), identificarea (labelling), exprimarea (expressing) şi reglarea (regulating) emoţiilor. Emoţiile, conform cercetărilor recente, ne influenţează atenţia, memoria şi capacitatea de a lua decizii, ne alimentează creativitatea şi dispoziţia mentală, ne determină performanţa şcolară şi profesională. Prin urmare, valoarea emoţiilor în activitatea noastră cotidiană e incontestabilă şi devine extrem de important să recunoaştem emoţiile proprii şi pe ale celorlalţi, să le înţelegem cauzele şi consecinţele, să le putem numi cu precizie, să ni le exprimăm respectând normele socio-culturale ale contextului în care ne aflăm şi să ni le gestionăm în mod înţelept. Realizând toate acestea în cadrul şcolii, creăm pentru copii un mediu de învăţare propice, benefic, stimulant.
De unde provine RULER. Programul a fost conceput la Yale Center for Emotional Intelligence din cadrul Facultăţii de Medicină al prestigioasei Yale University din Statele Unite ale Americii. În ultimele două decenii, programul a ajuns să fie implementat, de la nivel preşcolar la cel liceal, în mii de şcoli din SUA şi din lume.
Obiectivul RULER. Programul are drept scop implementarea sistemică a învăţării sociale şi emoţionale în toate aspectele vieţii şcolare de zi cu zi. Se urmăreşte, concret, aplicarea principiilor inteligenţei emoţionale în educaţie, astfel încât ele să modeleze stilul de leadership al managerilor educaţionali, stilul de predare al profesorilor, felul cum învaţă elevii şi modul în care familiile îi sprijină pe copii în procesul învăţării.
Beneficiile programului RULER. Abordarea educaţiei prin prisma inteligenţei emoţionale este adoptată „de sus în jos” în şcolile care aderă la RULER. De la nivelul managementului şcolii, abordarea este preluată de profesori, promovată atât prin interacţiunea profesor-elev, cât şi în relaţia profesor-părinte, şi sfârşeşte prin a influenţa pozitiv chiar şi mediul familial în care părintele sprijină efortul de învăţare al copilului. Astfel, toate grupurile-ţintă menţionate beneficiază de avantajele programului.
Personalul şcolar
- îşi asigură un mediu de lucru sănătos, plăcut şi binefăcător
- se bucură de o stare fizică şi mentală mai bună, fiind ferit de stres extrem sau de burnout
Părinţii
- îşi dezvoltă o relaţie mai apropiată şi mai profundă cu copilul
- se simt capacitaţi să întreţină un mediu familial pozitiv şi armonios
- devin mai siguri pe sine în sprijinirea şi stimularea efortului de învăţare al copilului
Copiii
- îşi dezvoltă inteligenţa emoţională
- învaţă într-un mediu sănătos, echilibrat, protector
- se simt ascultaţi, respectaţi, înţeleşi şi integraţi la şcoală
- au prezenţă mai bună şi obţin rezultate şcolare mai bune
- sunt mai feriţi de probleme disciplinare cum ar fi bullyingul sau consumul de alcool/droguri
În perspectiva unui viitor marcat de prezenţa crescândă a inteligenţei artificiale (de la roboţi industriali la software), a educa un copil după principiile inteligenţei emoţionale înseamnă a-i asigura un loc aparte, original şi privilegiat printre oamenii înzestraţi cu capacităţile necesare pentru a imprima acelui viitor o bună orientare umană.
English Kids Academy (EKA) oferă cursuri de limba engleză față în față, hybrid şi online pentru copii de 4 – 18 ani, pe întreaga durată a anului şcolar. Cursurile EKA sunt singurele din România prin care se implementează programul RULER de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, iniţiat de Yale University. Pentru înscrieri şi informaţii, contactaţi englezapentrucopii@ih.ro.
Surse
<www.rulerapproach.org/wp-content/uploads/2019/04/RULER_Brochure.pdf>