Cum iau copiii decizii? Un exercițiu de discernământ în cadrul programului de filosofie pentru copii de la EKA

Filosofie pentru copii 2

Autor: Ilinca Stroe

 

Programul de filosofie pentru copii al EKA

A doua serie de seminarii EKA de filosofie pentru copii

Un exercițiu de gândire

„Mission to Marvel”

Primul vot

Informații noi

Al doilea vot

Ce mai află copiii

Despre ce a fost exercițiul?

Copiii în rolul liderului

Valorile copiilor

 

 

V-am prezentat deja, într-un articol precedent, programul de filosofie pentru copii pe care English Kids Academy, urmându-și promisiunea de a vă oferi mai mult decât engleză, îl desfășoară în colaborare cu Facultatea de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării, de la Universitatea de Vest Timișoara. Programul include seminarii periodice de filosofie, în limba engleză, moderate de masteranzi de la UVT, la grupele de copii EKA ce au un nivel de engleză de minimum B1.

 

Dacă prima serie de întâlniri s-a realizat în iunie, toamna aceasta a avut loc a doua rundă de seminarii, iar povestea lor merită spusă. Pentru că ne arată cum gândesc copiii noștri. Ce abilități de gândire își  exersează și dezvoltă, ce învață din genul de interacțiune prilejuită de filosofare. Nu în ultimul rând, povestea poate că ne lasă pe noi înșine, părinții, un pic pe gânduri…

 

A fost, așadar, într-o dimineață plăcută de noiembrie. Zece copii de la English Kids Academy, o grupă de nivel PET (B1), cu vârste cuprinse între 13 și 15 ani. Băieți și fete. Cu profesoara lor de engleză și cu masteranda de la UVT, care le-a mărturisit copiilor de la bun început că, pentru ea, filosofia înseamnă „arta gânditului”, și le-a propus un „exercițiu de gândire”. Fără răspunsuri corecte sau greșite, ci cu valorificarea procesului de gândire.

 

A început ca un joc: „Mission to Marvel”. Se organizează un zbor spațial către altă planetă numită Marvel. Este o misiune de supraviețuire a omenirii, întrucât Terra este pe punctul de a arde în totalitate. Există 12 candidați pentru această misiune, însă pot pleca doar 7 dintre ei. Candidații sunt: an architect, a teacher, a young girl, an Asian cook, an engineer, a musician, a swimmer, a priest, a policeman, a fashion designer, an old woman with a cat, and an ex-politician. Dintre aceștia, pe care 7 i-ar alege copiii pentru misiunea de supraviețuire pe Marvel?

 

După câteva minute de gândire, copiii au decis: să meargă the engineer, the teacher, the Asian cook, the policeman, the architect, the young girl și the musician. Votați au mai fost și alții, iar copiii au explicat pentru ce motive: preotul, pentru că ajută la păstrarea unor repere și standarde spirituale, și înotătoarea, fiindcă ar putea ajuta la procurarea hranei prin pescuit. Votați, dar în final neselectați.

 

Odată lista făcută, moderatoarea le-a prezentat copiilor informații suplimentare în special despre abilitățile celor aleși: inginerul e nevăzător, profesoara predă matematică, bucătăreasa gătește doar mâncare asiatică vegetariană, polițistul are 23 de ani și e agent de circulație, arhitectul are trei copii pe Terra, fata are 16 ani și este orfană, iar muzicianul este chitarist. Și despre cei neselecționați au apărut detalii: de exemplu, preotul era budist, înotătoarea avea 70 de ani, bătrâna cu pisică era laureată a Premiului Nobel pentru Pace, iar designerul de modă avea drept hobby vânătoarea.

 

Cunoscând aceste amănunte, își mențin copiii alegerile? S-a discutat, s-au acordat iar câteva minute de gândire și s-a procedat la re-votare. Selectați, de data aceasta, au fost arhitectul (deși trebuia să se sacrifice, lăsându-și copiii pe Pământ pentru a pleca în misiune), profesoara (fiindcă matematica era utilă), bucătăreasa (căci mâncarea ei vegetariană era sănătoasă), inginerul (chiar dacă era nevăzător), polițistul (fiindcă era nevoie de un apărător al legii și al ordinii), muzicianul (pentru că putea crea o atmosferă plăcută și pozitivă în colonia de pe Marvel) și bătrâna cu pisică (deoarece avea înțelepciunea și capacitatea de a aplana eventuale conflicte).

 

În urma acestei re-selecții, iată însă că apar iarăși informații noi despre cei șapte. De data aceasta, referitoare mai mult la personalitatea și caracterul lor. Anume: arhitectul era un bogătan arogant; profesoara avea simțul umorului; bucătăreasa era cam antisocială; inginerul – deștept și generos; polițistul nu călătorise niciodată în afara țării lui; muzicianul era un singuratic morocănos; iar bătrâna cu pisică fusese căsătorită de trei ori. Aflând copiii toate acestea, își mențineau alegerile, sau preferau să se răzgândească și să selecteze alți membri pentru misiunea către Marvel?

 

S-a discutat, s-a râs, dar nu s-a mai ținut o a treia rundă de votare, căci moderatoarea i-a ghidat pe copii spre această întrebare: despre ce credeți că a fost acest exercițiu? Desigur, până atunci copiii se gândiseră la supraviețuire, obiective, perseverență, putere fizică și emoțională, calități, slăbiciuni și vulnerabilități. În esență, fusese un exercițiu despre bună conviețuire. Despre stereotipuri și prejudecăți, despre cum tindem să judecăm un om după puținul pe care îl știm despre el, despre cum prejudecata se traduce prea repede în faptă, despre cât de benefice sunt toleranța și sprijinul reciproc…

 

Haideți, însă, să ne gândim și noi, acum, despre ce a fost exercițiul acesta de gândire din acea dimineață de noiembrie. Retrecând în revistă ce au făcut copiii pe durata seminarului, constatăm că

✓ au luat decizii

✓ și-au argumentat și explicat deciziile

✓ au procesat informație nouă

✓ și-au revizuit deciziile pe baza cunoștințelor căpătate

✓ au analizat niște profiluri profesionale și caracteriale

✓ au selectat o echipă în funcție de un obiectiv și de o misiune

S-au aflat, adică, în postura liderului. Au avut de îndeplinit o misiune, au avut de gestionat un proiect cu un obiectiv clar și un număr de oameni cu atribuții specifice.

 

Citind povestea acestei „mission to Marvel”, n-ați trage concluzia că tinerii noștri gânditori s-au descurcat foarte bine? Cel mai îmbucurător, însă, este faptul că, judecând după selecția făcută de copiii participanți la micul exercițiu de gândire, această generație de copii pare să își cristalizeze deja un set de valori importante și semnificative pentru ei. Revedeți pe cine și de ce au ales la a doua rundă de vot, și veți simți și dumneavoastră: viitorul e pe mâni bune!

 

 

English Kids Academy (EKA), singura organizaţie educaţională care aplică programul RULER (Yale University) de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, organizează cursuri de limba engleză față în față, hybrid şi online pentru copii de 4-18 ani, pe întreaga durată a anului şcolar. EKA însă oferă #maimultdecâtengleză: cursuri şi tabere de vară, conferinţe, program de schimburi culturale, club de lectură. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi [email protected].

About Author

Related posts