Autor: Ilinca Stroe
Copiii vor învăța în metaversCe este metaversulÎn realitatea digitalăVR în educațieÎnvățarea experiențialăCum învățăm în VRBeneficiile învățării în VRVR la EKA4 lumi virtuale pentru învățarea englezei la EKA Viitorul ne bate la ușă. Insistent. În curând,
copiii noștri vor învăța și în metavers. Și nu există decât o singură cale de a ne asigura că experiența lor de învățare în metavers este plăcută și lipsită de riscuri precum
expunerea la conținut nepotrivit: să ținem pasul cu ei. Așa cum
ne sfătuiește Forumul Economic Mondial, să „devenim utilizatori informați laolaltă cu copiii”. Am putea, deci, să începem de la primul pas: ce este metaversul? Conform FEM, este o
realitate digitală total imersivă, în care, adică, ne transpunem complet, ne simțim „imersați” cam ca la vizionarea unui film 3D
prin ochelari stereoscopici, și pe care o accesăm prin intermediul tehnologiilor de realitate virtuală (VR) sau realitate augmentată (AR). Cu o cască (headset) cum ar fi Oculus Quest 2 fixată pe cap, peste frunte și ochi, și cu două controlere (controllers) ca două manșe cu capăt circular ținute în mâini,
pătrundem în realitatea digitală sub forma unui avatar, un personaj cu o identitate anume (astronaut, detectiv, om de știință, etc.), interacționăm cu alte avataruri de acolo și acționăm în acel mediu: deschidem uși, sărim peste obstacole,
mutăm obiecte, bem o cafea, conducem o barcă cu motor, ș.a.m.d. Iar când toată interacțiunea aceasta se petrece într-o limbă străină...
legătura dintre metavers/VR și educație/învățare devine tot mai clară: în mediul în care trebuie să te descurci doar în limba străină pe care o înveți (cel mai adesea, engleza), vei „produce” mult mai repede și mai
spontan propoziții, te vei exprima mult mai mult în acea limbă decât ai face-o în mediul reprezentat de sala de clasă din orașul în care locuiești. Acest gen de învățare prin imersare totală într-o realitate virtuală ține de ceea ce se numește
„învățare experiențială”, a cărei filosofie de bază este următoarea: învățăm și reținem un lucru mult mai bine atunci când îl
facem noi înșine, mai degrabă
decât atunci când îl vedem făcut de altcineva sau când doar ni se povestește despre el. Este, în esență, vorba de implicare: suntem mult mai implicați în învățare atunci când facem, efectiv, ceea ce avem de învățat, și nu doar privim sau ascultăm pasiv. Cercetările arată, într-adevăr, că atât copiii/tinerii, cât și adulții se simt
mult mai implicați în învățare, atunci când aceasta are loc în VR: acolo, se simt „prinși” de acțiune, stimulați de „întruparea” în avatarul lor și de rolul pe care îl au de jucat în
interacțiune cu ceilalți, absorbiți de ceea ce îi înconjoară, concentrați asupra a ceea ce au de făcut. Poate și datorită elementului ludic care caracterizează VR, cei care învață în lumea deschisă de căștile Oculus o fac cu entuziasm și fervoare. Așadar, învățarea experiențială a unei limbi străine prin intermediul VR prezintă
trei beneficii importante:1)
din punct de vedere cognitiv, gradul de memorare și însușire a cunoștințelor este mai mare (pentru că facem, activăm, ne implică, nu doar asistăm)2)
din punctul de vedere al performanței, gradul de utilizare activă a limbii de
învățat este mai mare (într-o realitate complet anglofonă, absolut fiecare inter/acțiune se produce în engleză)3)
din punct de vedere emoțional, asimilarea limbii de învățat are loc în mai mare măsură cu sentimente pozitive precum entuziasmul, plăcerea, bucuria Iar cum English Kids Academy are întotdeauna un ochi îndreptat spre viitor, atunci când concepe programe educaționale noi,
elevii EKA au avut recent prilejul să „guste” la lecția de engleză învățarea acestei limbi prin intermediul VR. A fost o acțiune-pilot
desfășurată în cadrul proiectului Erasmus „Virtual Reality for Language Learning” (VR4LL), în care EKA/IH București este partener, alături de organizații educaționale din Croația, Spania și Bulgaria, încă din 2019. Proiectul oferă copiilor
patru lumi virtuale distincte pentru învățarea englezei, fiecare cu activități specifice și cu sarcini de îndeplinit (tasks) care presupun utilizarea unei game extrem de largi de structuri lexico-gramaticale. Astfel, copiii au prilejul să își folosească engleza pentru a remedia o defecțiune tehnică pe o stație spațială internațională, pentru a-și organiza plecarea de pe o insulă pe care au naufragiat, pentru a rezolva misterul legat de o crimă, în Roma Antică, și pentru a supraviețui într-un climat glaciar. Cu toate aceste aventuri profilându-se pe linia orizontului... virtual, cum să nu fie și mai
palpitant să înveți engleză la EKA?
English Kids Academy (EKA), singura organizaţie educaţională care aplică programul RULER (Yale University) de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, organizează cursuri de limba engleză față în față, hybrid şi online pentru copii de 4-18 ani, pe întreaga durată a anului şcolar. EKA însă oferă #maimultdecâtengleză: cursuri şi tabere de vară, conferinţe, program de schimburi culturale, club de lectură. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi englezapentrucopii@ih.ro. Surse<
https://vr4ll.com/><
www.edsurge.com/news/2021-02-08-could-vr-be-the-missing-piece-in-meaningful-language-instruction> <
https://journal.alt.ac.uk/index.php/rlt/article/view/2140>
Comentarii (0)Lasă un comentariu