Autor: Ilinca Stroe
E ușor să organizezi cursuri de engleză la care cei mici să învețe limba lui Shakespeare în mod lejer și distractiv – o fac majoritatea centrelor de limbi străine. Este însă ceva mai greu – și mult mai gratificant! – să organizezi cursuri de engleză la care, pe lângă limbă, copiii învață în mod plăcut și altceva: să lucreze în echipă, să gândească critic, să își exerseze inteligența vizual-spațială sau interpersonală, să își exprime și valorifice emoțiile, etc. La English Kids Academy (EKA), de când am lansat promisiunea „mai mult decât engleză” am organizat constant cursuri de engleză plus încă ceva: o abilitate utilă și de actualitate, care să îi avantajeze pe copii în lumea competitivă și complexă a secolului XXI.
Recenta aderare a EKA la programul IH Young Environmentalists (Tineri Ecologi IH) dovedește încă o dată cum ne onorăm promisiunea de a oferi „mai mult decât engleză”: în anii considerați de specialiștii mondiali drept cruciali pentru viitorul planetei, când e vital să luăm măsurile de protecție a mediului care să ne asigure supraviețuirea, EKA se alătură inițiativei International House World Organisation de a-i capacita pe tineri să devină actori activi în conștientizarea problemelor de mediu și în promovarea de practici ecologice. Șapte adolescenți de la EKA au fost primiți recent în Program pe baza motivației lor și a nivelului lor de engleză, ei urmând să lucreze în proiecte transnaționale pe teme de mediu alături de alți copii care învață engleza într-o școală afiliată IH, cum este și EKA.
Articolul de față își propune să vă prezinte acțiunea cea mai recentă a tinerilor din Program: IH 7-week Environmental Sustainability Challenge – o ecoprovocare privind sustenabilitatea, desfășurată pe durata a șapte săptămâni, de la mijlocul lui aprilie la sfârșitul lui mai 2021. Provocarea se adresează comunităților școlare din jurul centrelor afiliate IH din lume (cursanți, profesori, angajați, familii) și este menită să impulsioneze în cadrul acestor comunități câte o acțiune benefică pentru mediu pe săptămână. Astfel:
Săptămâna 1 (de pe 12 aprilie): Sortăm gunoiul. Sigur faceți asta, deja, dar poate n-ar strica să vă intensificați acțiunile și rata de reciclare, ori poate să vă încurajați cunoștințele să recicleze și ei.
Săptămâna 2 (de pe 19 aprilie): Economisim apa și electricitatea. Adesea, irosim apă și electricitate, iar asta are un impact negativ asupra mediului. Tinerii ecologi IH ne cer să luăm măsuri de bun simț: să stingem lumina dintr-o cameră atunci când o părăsim, să închidem robinetul cât ne spălăm pe dinți, să scoatem din priză aparatele electrice atunci când plecăm de-acasă.
Săptămâna 3 (de pe 26 aprilie): Creștem plante acasă. De ce e benefic pentru mediu să avem plante acasă? Fiindcă plantele ne apără de poluarea aerului de la interior, ne produc bună dispoziție, ne decorează frumos casa. Și nu-i de colo să-ți crești pe balcon sau în grădină propriul busuioc!
Săptămâna 4 (de pe 3 mai): Facem cumpărături în mod prietenos cu mediul. Alcătuirea unei liste de cumpărături înainte să plecăm spre magazin ne ajută să cumpărăm mai cumpătat, strict ce ne trebuie – și astfel, să producem mai puțin gunoi, să irosim mai puțină mâncare și… să economisim bani!
Săptămâna 5 (de pe 10 mai): Mergem mai mult pe jos, mai puțin cu mașina. Cu o populație majoritar urbană și familii având câte două mașini, umplem atmosfera planetei de dioxid de carbon și sporim efectul de seră. Așa că ce-ar fi să ne deplasăm fără mașină? Transportul public e mai sănătos pentru mediu, iar mersul pe jos – și mai și!
Săptămâna 6 (de pe 17 mai): Organizăm o zi de curățenie. Tinerii ecologi IH se adună să curețe parcul din cartier. Colectează gunoiul, îl sortează și îl duc la un centru de reciclare. Iar asta fiindcă înțelegem că, dacă am face toți puțin mai mult pentru curățarea spațiilor publice, ne-am bucura împreună de locuri curate și atrăgătoare.
Săptămâna 7 (de pe 24 mai): Ne învățăm lecția ecologică. Vine un moment când tragem concluzii. Iar concluziile nu sunt altceva decât recomandări de practici ecologice de adoptat pe viață. La interior: sortăm gunoiul și îl ducem la un punct de reciclare; nu irosim apă, electricitate și hârtie; creștem și îngrijim plante (flori, ierburi, legume, fructe). La exterior: facem liste de cumpărături cu lucruri strict necesare și ne ținem de ea; mergem pe jos sau cu mijloacele de transport public; strângem gunoiul din parcuri, de pe străzi, de lângă casă, școală sau locul de muncă.
Ecoprovocarea lansată de tinerii ecologi IH face parte din Campania de Sustenabilitate IH (IH Sustainability Campaign) 2020-2021. Răspunzând la ea pe parcursul celor 7 săptămâni, contribuiți punctual la efortul general de protejare a mediului. Dacă însă răspundeți la cele 7 provocări pe toată durata anului, dacă aplicați permanent practicile ecologice incluse în provocare, dacă vă faceți din ele un obicei și un stil de viață, contribuiți la realizarea unui viitor prietenos cu mediul și… cu noi înșine, specia umană trăitoare pe Terra.
Sursă
<https://ihworld.com/events/events/ih-7-week-environmental-sustainability-challenge/>
English Kids Academy (EKA), singura organizaţie educaţională care aplică programul RULER (Yale University) de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, organizează cursuri de limba engleză față în față, hybrid şi online pentru copii de 4-18 ani, pe întreaga durată a anului şcolar. EKA însă oferă #maimultdecâtengleză: cursuri şi tabere de vară, conferinţe, program de schimburi culturale, club de lectură. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi [email protected].