Autor: Ilinca Stroe
Taberele pentru copii, medii de cultivare a încrederii în sine (1)
“A prins curaj şi s-a ȋnscris la examenul CAE, . . . s-a maturizat, a ȋnvăţat să aibă mai multă răbdare, să fie mai bun, să convieţuiască şi cu alţii, care nu sunt ca şi el, şi-a vazut visul cu ochii!” (mama lui Tudor Gligor, participant la tabără EKA)
În mod obişnuit, copiii au nevoie de modele, iar în viaţa cotidiană primele şi cele mai importante modele sunt părinţii: comportamentele şi acţiunile copiilor sunt modelate de comportamentele şi acţiunile părinţilor lor, imitându-le sau copiindu-le pe acestea. S-ar putea susţine, prin urmare, că participarea la o tabără îl poate destabiliza pe copil, întrucât implică o separare temporară de model, o perioadă de timp (de la câteva zile la două săptămâni) în care copilul, în absenţa părinţilor, este lăsat să „funcţioneze” fără model – o situaţie posibil derutantă.
Totuşi, mărturiile participanţilor la tabere de vară indică, dimpotrivă, că, departe de a fi o experienţă derutantă, şederea într-o tabără impulsionează încrederea în sine şi autonomia copilului. Cum anume obţin taberele acest efect benefic? Oferind un mediu de dezvoltare intensivă extrem de bine gândit sub aspectul personalului prezent în tabără, al activităţilor din programul taberei şi al organizării de ansamblu a taberei.
Iată, în cele ce urmează, nu mai puţin de 15 moduri distincte în care cele trei elemente menţionate (personalul, activităţile şi organizarea) contribuie la consolidarea substanţială a încrederii în sine a copiilor participanţi.
1) Profesorii sunt profesionişti instruiţi să ofere feedback constructiv, focalizat şi folositor. Asta înseamnă că feedbackul pe care îl vor oferi copilului fie la lecţii sau activităţi, fie în raportul scris de final de tabără va fi fin personalizat, reliefând particularităţile specifice ale copilului respectiv. Conştientizarea faptului că are un profil unic, ale cărui caracteristici distincte sunt observate şi notate cu atenţie de către profesor îi sporesc copilului sentimentul propriei valori şi încrederea în sine.
2) Profesorii şi asistenta medicală însoţitoare sunt permanent disponibili pentru a oferi sprijin, înţelegere şi afecţiune. Faptul că copilul ştie că poate apela oricând la un adult de nădejde, că poate conta oricând pe ajutorul său, că are unde să găsească susţinere specială, în cadrul taberei, îi disipează nesiguranţa şi îl face mai încrezător.
3) Profesorii sunt profesionişti experimentaţi care ştiu să îi încurajeze pe toţi copiii să participe la activităţi. Niciun copil, oricât de timid sau nesigur pe sine ar fi, nu este lăsat pe dinafară. Cu tact, atenţie şi profesionalism, toţi sunt îndemnaţi să se implice activ, să participe, să îşi pună amprenta asupra activităţilor desfăşurate. Astfel, copiii conştientizează faptul că vocea şi opinia fiecăruia dintre ei este importantă şi dorită, ceea ce le alimentează stima de sine şi încrederea în propriile capacităţi.
4) Profesorii au pregătire psihologică şi un profil personal echilibrat, fiind ei înşişi modele de încredere în sine. Astfel, chiar şi în lipsa modelelor oferite de părinţi, copiii găsesc modele alternative în profesori, echilibrul şi încrederea în sine pe care aceştia le manifestă fiind „împrumutate” de către copii, prin imitaţie.
5) Profesorii şi asistenta medicală însoţitoare sunt pregătiţi să trateze greşelile drept ocazii de învăţare. Copiii nu vor fi speriaţi că dacă fac o greşeală vor suferi o pierdere sau o pedeapsă, ci se vor simţi îndemnaţi să înveţe din propriile greşeli, să le folosească drept prilejuri de îmbunătăţire şi de dezvoltare. Astfel procesate, greşelile contribuie la mărirea încrederii copilului în propria capacitate de perfecţionare.
6) Lecţiile şi activităţile sunt concepute de pedagogi experimentaţi astfel încât să poată fi parcurse cu succes de către copii. Toate activităţile corespund vârstei şi abilităţilor copiilor, fiind calibrate astfel încât să fie stimulante, dar nu imposibil de îndeplinit. Astfel, copiii îşi simt talentul şi aptitudinile fructificate, ceea ce le sporeşte încrederea în calităţile personale şi mulţumirea vizavi de reuşitele obţinute prin exercitarea acestora.
7) Activităţile sunt gândite astfel încât să se adreseze unei varietăţi de abilităţi şi interese. Altfel spus, activităţile programate să aibă loc pe durata taberei acoperă întreaga gamă posibilă de aptitudini şi preocupări pe care le-ar putea avea copiii. Iar un copil care se simte stimulat de o activitate „fix pe gustul lui” este un copil ce-şi simte aptitudinile „activate” şi le pune în aplicare cu încredere şi plăcere.
8) Activităţile sunt etapizate astfel încât să fie abordabile şi uşor de îndeplinit. O activitate segmentată în mai mulţi paşi mici, tangibili este în sine un mod de a consolida, pas cu pas, încrederea copilului că o poate duce la bun sfârşit cu destulă uşurinţă. Iar mulţumirea lucrului bine făcut şi rotund încheiat alimentează, şi ea, încrederea în sine a copilului.
(va continua)
Taberele de vară pentru copii organizate de English Kids Academy vor avea loc la Poiana Mărului (Zărneşti) şi, respectiv, în Marea Britanie. Cereţi informaţii de la: englezapentrucopii@ih.ro
Surse:
https://groupdynamix.com/teamwork-kids-succeed-in-life/
https://www.damaideparte.ro/psihologie-practica/increderea-in-sine-copii/