Limbile străine sprijină dezvoltarea atenției

Autor: Cătălina Robe

Și tu îi ceri copilului tău să fie ATENT in diferite situatii?

Probabil că ai răspuns “da” în sinea ta.

Îți propun să ne gândim împreună la ce înseamnă acest proces.

“A fi atent” nu se referă la acțiunea de a-ți repeta mental: “sunt atent, sunt atent, sunt atent” și, ca prin minune, atenția se revarsă asupra ta.

Realitatea este că suntem înconjurați de numeroși stimuli externi la care se adaugă și cei interni. În consecință, mintea ne zboară cu ușurință în absența unei puteri de concentrare mare, iar noi trebuie să depunem efort să o aducem înapoi.

Pentru a ne crește puterea de concentrare e necesar să ne antrenăm conștient și voluntar deoarece  selecția naturală nu ne-a înzestrat cu resurse infinite de atenție, ci mai degrabă cu o minte hoinară (wondering mind).

O modalitatea prin care îl poți ajuta pe copilul tău să-și dezvolte atenția este învățarea unei limbi străine. Ellen Bialystok explică în cartea sa “Bilingualism in Development: Language, Literacy and Cognition”, cum se întâmplă acest lucru: ”deoarece copilul trebuie să jongleze, tot timpul, între două limbi, beneficiul acestei experiențe duce la un control mare asupra atenției și inhibiției.  Pe scurt, copilul învață să ignore informațiile irelevante sau înșelătoare care interferează cu activitatea pe care este focusat”.

Ceea ce reușește copilul bilingv este să manipuleze interferențele din altă limbă când vorbește cu un grup de oameni ce folosesc limbi diferite.  Din acest motiv, nu este de mirare că un copil care crește bilingv prezintă o dezvoltare accelerată a atenției selective, în comparație cu un copil unilingv.

Atunci când copilul învață o limbă străină de timpuriu, dezvoltă un control mai bun al atenției. Efectele pozitive ale acestui lucru se pot observă în:

  • conștientizarea fonologică timpurie (diferențiază sunetele specifice altei limbi),
  • judecățile cantitative (devin mai dezvoltate),
  • clasificarea obiectelor (înțelege mai bine conceptul de clase si subclase),
  • abilitățile de rezolvare a problemelor cu un grad avansat de dificultate.

Ceea ce mi-ar plăcea să reții este că în momentul în care îți expui copilul la o limbă străină îi oferi șansa de a-și crește stabilitatea atenției. Este un dar extraordinar pe care tu, ca părinte, i-l poți face încă de mic. Avându-l la îndemână, va putea folosi mai târziu atenția concentrată și pentru a învăța alte lucruri utile în școală.

Privind înapoi, copilul devenit adolescent sau adult, înarmat cu una dintre abilitățile cele mai importante pentru viață, atenția, poate fi recunoscător pentru ce i-ai oferit, desigur, dacă l-ai învățat și să-și exprime recunoștință fată de tine, părinte.

Cătălina Robe – Profesor EKA

About Author

Related posts

Trecutul continuu în engleză: GHID UTIL pentru înțelegerea și utilizarea corectă a acestui timp verbal

Trecutul continuu în limba engleză este un timp verbal esențial în construirea narativelor și în exprimarea acțiunilor desfășurate în trecut. În timp ce alte timpuri verbale în engleză se concentrează pe momentele precise ale acțiunilor, trecutul continuu adaugă o dimensiune temporală suplimentară, ceea ce...

Citeşte mai departe
Trecutul simplu in engleza - cum se formeaza acesta si cand se foloseste-min

Trecutul simplu în engleză – cum se formează acesta și când se folosește

Trecutul simplu este un aspect fundamental în învățarea limbii engleze pentru elevi, deoarece îi ajută să exprime și să înțeleagă evenimente și acțiuni petrecute în trecut. Utilizarea corectă a timpului trecut simplu în limba engleză permite elevilor să construiască povești coerente, să descrie evenimente...

Citeşte mai departe