Timpul petrecut de preșcolari în fața ecranelor

Autor: Alina Porumboiu

În absența grupurilor de joacă, a claselor de activități, grădinița, părintele de copil preșcolar se confruntă cu o muncă nu tocmai ușoară: aceea de a-i construi un program de activități ce îi stimulează mintea și corpul cât mai echilibrat. Și, pe lângă această sarcină de echilibristică între programele fiecărui membru din casă și programul întregii familii, ca părinte mai ai de luat o decizie foarte importantă: cât îl las să stea în fața ecranului?

Acum toate părerile specialiștilor se amestecă cu o nevoie stringentă de a găsi soluții pentru diferite momente în care ai nevoie să îi orientezi atenția către altceva. Regulile devin mai relaxate pentru ca e deja destul de multă constrângere din exterior. “Și dacă nu iese afară, nu are copii cu care să se joace sau activități educaționale constante, ce altceva să facă?”. Oscilând între sentimente de vinovăție (“iar l-am lăsat mai mult decât trebuia”) și momente de indulgență față de propria persoană (“e doar o perioadă, vom reveni apoi la normal”), între opiniile contradictorii ale diferiților specialiști în dezvoltarea copilului, alegi varianta ce ți se potriveste în acest moment și vezi apoi cum o vei repara.

Te invit să te oprești puțin din a căuta răspunsul la întrebarea “cât îl las să stea în fața ecranului” și să privești situația dintr-o perspectivă puțin mai amplă și mai clară.

Când este expus copilul meu la ecran?

În orice moment în care un ecran este aprins în camera în care el se află: dacă televizorul este aprins, dacă tata lucrează la laptop iar copilul este prin preajmă, dacă fratele are școală online, dacă privește un clip pe youtube, dacă se uită la desene, dacă face cursuri online, dacă privește seara un film.

Iar acum, fară a te judeca prea aspru, privește cu mai mult realism acest timp de expunere al copilului la ecran, însumând toți acești timpi. Probabil că te vei gândi că, dacă nu este expus direct, nu are vreun efect. Nu te amăgi, atenția sa continuă să fie distrasă de lumini, culori, mișcări, asemeni unui magnet ce îl va face să privească de câteva ori chiar și pentru un minut.

Acum observă-ți propriul copil.

Când devine mai agitat, mai apatic, mai obosit, mai plictisit sau mai irascibil? În ce moment din zi? În preajma căror activități?

Bineînțeles că sunt o grămadă de alți factori ce îi pot provoca aceste stări, însă ei coroborează. De exemplu, în absența luminii naturale (nu, nu se compară un geam cu a fi afară), copilul poate avea o dispoziție mai joasă. Un alt motiv ar putea fi lipsa de diversitate senzorială (nu se mai cațără, nu mai aleargă la fel de mult sau nu se mai joacă cu mânuțele în pământ). Acestor factori li se poate alătura si prezența în fața ecranelor.

S-ar putea să observi că atunci când privește fără pauze, mai mult de 30 minute, atunci când privește seara, înainte de culcare sau când imaginile se mișcă cu o viteză mai mare (la anumite jocuri, filme, desene), starea și comportamentul său sunt impactate.

O altă întrebare la care îți pot răspunde este:

Care este încărcătura emoțională cu care rămâne după ce se desprinde de ecran?

Fiecare copil reacționează diferit. Pot fi copii ce fac ușor tranziția de la ecrane la alte activități și alți copii ce sunt atât de captați încât desprinderea este urmată de crize  de furie, dispoziție fluctuantă sau o stare continuă de nemulțumire.

Iar acum poți cântări beneficiile:

Dacă am o ședință urgentă și copilul meu reușește să stea liniștit la un film, poate compensa starea sa emoțională pe care o voi avea de gestionat apoi. Dar dacă pentru a obține puțin timp pentru mine în fiecare după amiază dar apoi am de dus negocieri lungi cu dorința sa de a se juca și mai mult acel joc pe telefon, ori că nu mai găsește nimic distractiv, ci doar așteaptă următorul moment de ecran, s-ar putea să am costuri mai mari decât beneficii. Poți cântări dacă un moment liniștit de desene animate seara, după o zi lungă, atrage după sine sau nu un adormit mai greu sau un somn întrerupt.

De aceea sfaturile oferite din exterior sunt fără valoare în aceste contexte atât de particulare, iar ceea ce avem cu adevărat nevoie este claritatea de a face alegerea potrivită cu privire la programul copilului, în fiecare moment.

Un alt factor important de luat în considere ar putea fi rolul pe care îl joacă ecranul în viața copilului mic.  Îi aduce stimulare? Reprezintă un instrument de dezvoltarea cunoașterii? Îl distrează? Îl distrage? Îi manipulează interesele? Sprijină el o dezvoltare armonioasă a copilului in acest moment sau nu? Sau reprezintă unul dintre instrumentele cu care mă pot îndrepta către acest scop ( de a-i oferi copilului diversitate în învățare) cu minim de costuri.

English Kids Academy oferă cursuri de limba engleză face-to-face la distanță în mediul virtual, pentru copii cu vârste între 4 şi 18 ani. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi englezapentrucopii@ih.ro

About Author

Related posts

Pregătirea pentru școală: cum să-ți pregătești copilul pentru întoarcerea în băncile școlii după vacanță

Întoarcerea la școală aduce mereu un amestec de emoții – entuziasm, curiozitate, dar și puțină anxietate. Pentru mulți părinți, pregătirea copilului pentru un nou an școlar devine o provocare care implică mai mult decât cumpărarea rechizitelor. Este vorba despre stabilirea unei rutine, reîmprospătarea cunoștințelor...

Citeşte mai departe