Tema anului şcolar 2019 – 2020 la EKA: de ce GRIT

 

„Grit e despre a-ţi trăi viaţa ca pe un maraton, şi nu ca pe un sprint.”

(Dr. Angela Duckworth, Profesor de Psihologie la University of Pennsylvania)

 

Autoare: Ilinca Stroe

 

În fiecare an şcolar, echipa English Kids Academy (EKA) stabileşte o temă generală a cursului de #maimultdecâtengleză din anul şcolar respectiv. Rostul acestei teme este să imprime o anumită abordare a cursului, să îi conştientizeze pe copii, părinţi şi profesori cu privire la importanţa acelei idei şi să inspire conţinutul lecţiilor (obişnuite şi deschise) ţinute pe parcursul anului. În trecut, EKA a avut teme precum „Diversity”, „Learn” sau „Dream”. Pentru anul şcolar care tocmai a început, propunem tema „Grit”.

 

Putând fi doar aproximat (mai degrabă decât tradus) în română prin „perseverenţă” sau „hotărâre”, grit este o trăsătură de personalitate definită pe scurt drept „perseverenţă şi pasiune pentru obiective pe termen lung” şi adusă recent în prim-planul cercetărilor despre educaţie de către Dr. Angela Duckworth. (Cartea sa, „Grit – Puterea pasiunii şi a perseverenţei”, a fost publicată în România la Editura Publica, în 2016).

Iniţial, Dr. Duckworth a efectuat un studiu despre performanţă academică pornind de la întrebarea „De ce indivizi cu talent şi IQ de acelaşi nivel obţin rezultate şcolare diferite?” Pe baza unui eşantion format din studenţi de la universităţi din Ivy League, cadeţi ai West Point Military Academy şi finalişti la concursul National Spelling Bee, Dr. Duckworth a concluzionat că, indiferent de talent sau IQ, caracteristica ce asigură obţinerea de rezultate academice în mod constant bune este grit.

(Ca o concluzie secundară, grit se dovedeşte tot atât de important ca talentul şi IQ-ul, in educaţie, iar aceasta din urmă ar trebui să dezvolte nu doar inteligenţa şi abilităţile, ci şi caracterul copiilor sau tinerilor – căci, aşa cum remarcă Dr. Duckworth, „caracterul este cel puţin la fel de important ca intelectul.” Or, preocuparea EKA pentru formarea de copii şi adolescenţi gritty vine tocmai în întâmpinarea acestui principiu: un demers educaţional cu adevărat formator dezvoltă atât abilităţile, cât şi caracterul studenţilor.)

 

Dar iată, conform unei autoare de la influenta revistă „Forbes”, care sunt cele 5 caracteristici ale grit:

 

1) Curajul. Tuturor ne e frică să greşim. Ne ferim să devenim sau să ne arătăm vulnerabili şi evităm să înfruntăm riscuri. Frica de eşec are chiar simptome specifice, dovedite: anxietate, blocaje mentale, perfecţionism – în mod clar, ele nu pavează drumul spre succes. În schimb, parafrazând vorbele lui Eleanor Roosevelt, dacă „facem în fiecare zi ceva ce ne sperie”, dacă ne suflecăm mânecile, intrăm în arenă şi ne batem, căzând şi ridicându-ne din nou, învăţăm cum să greşim şi totuşi să perseverăm, ne înfruntăm şi ne depăşim vulnerabilităţile; în final, ne învingem frica. Această cultivare voită a curajului consolidează grit.

 

2) Conştiinciozitatea. Individul decis să obţină rezultate în ceea ce face munceşte din greu, cu atenţie şi meticulos. Nu se lasă pradă oboselii, nu renunţă uşor, depune eforturi consistente şi consecvente pentru atingerea scopului pe care şi l-a propus. Dăruirea pentru studiu şi învăţătură, preocuparea atentă pentru treaba bine făcută sunt atributele copilului sau tânărului gritty şi îi asigură succesul la şcoală.

 

3) Obiectivele pe termen lung şi anduranţa. Talentul în sine, indiferent cât de mult, nu garantează succesul. Succesul necesită exersare. Ore şi ore de exersare, timp îndelungat. 20 de ore de exersare pe săptămână, timp de 10 ani. Şi nu o exersare mecanică, oarbă, doar consumatoare de timp, ci un travaliu ce are permanent în vedere un scop – exersarea cu angajament clar faţă de realizarea unui obiectiv pe termen lung. Urmărirea unui astfel de obiectiv este ceea ce dă sens şi valoare eforturilor depuse de copilul ori tânărul gritty.

 

4) Rezilienţă. Termenul vine din fizică şi se referă la rezistenţa materialelor supuse unei presiuni şi la capacitatea lor ulterioară de a reveni la forma iniţială. În psihologia umană, rezilienţa se referă la capacitatea individului de a-şi reveni după un eşec sau un şoc şi de a răzbate în ciuda obstacolelor. Un copil sau un tânăr gritty manifestă rezilienţă atunci când e destul de creativ pentru a găsi soluţii de depăşire a obstacolelor, destul de încrezător pentru a-şi continua parcursul chiar şi după un eşec, o ratare sau o înfrângere, şi destul de optimist pentru a continua să creadă că, în ciuda adversităţii, ostilităţii sau dificultăţii, într-un final va reuşi.

 

5) Excelenţă. Spre deosebire de perfecţiune, care tinde să fie pedantă, manieristă, rigidă (dar în mod cert necesară în stabilirea standardelor din patinaj, gimnastică sau înot sincron), excelenţa este mai degrabă o atitudine. Copiii şi tinerii gritty aspiră la excelenţă considerându-se mereu perfectibili, nu perfecţi, şi percepând eşecurile sau vulnerabilităţile drept parte a drumului către realizare. Dezamăgirea devine, pentru ei, un simplu popas pe traseul progresului, importante rămânând tot timpul strădania, căutarea, refuzul de a ceda.

 

La ce foloseşte, concret, cultivarea de grit la copii şi adolescenţi? Iată doar trei situaţii în care un copil cu o trăsătură de caracter precum grit este avantajat:

  • Ÿ examenele de capacitate sau bacalaureat – necesită pregătire tenace, exersare conştiincioasă, depăşirea rezultatelor slabe, învăţarea din greşeli
  • Ÿ examenele de competenţă lingvistică într-o limbă străină (PET, TOEFL, IELTS, TestDaF, DELF, DELE, etc.) – necesită depăşirea blocajelor şi perseverenţă în atingerea unui obiectiv pe termen mediu (pregătirea pentru aceste examene ia, de regulă, un an sau doi)
  • Ÿ admiterea la studii în străinătate – necesită consecvenţă în urmărirea, timp de mai mulţi ani, a unor obiective complexe (atât rezultate şcolare bune pe durata liceului, cât şi un anumit nivel de cunoaştere a limbii străine respective), dar şi rezilienţă în faţa problemelor şi obstacolelor (inclusiv administrative)

 

Aşa încât, propunând grit drept temă a anului şcolar în curs, EKA urmăreşte să îi capaciteze pe cursanţii săi, copii şi adolescenţi, să îşi formeze o mentalitate a trăirii unei vieţi de succes prin muncă, rezistenţă, dârzenie şi, nu în ultimul rând, îndrăzneala de a ţinti sus.

 

English Kids Academy (EKA) organizează cursuri extensive de limba engleză pentru copii cu vârste cuprinse între 3 şi 18 ani, pe întreaga durată a anului şcolar (septembrie 2019 – iunie 2020). Aflaţi mai multe şi urmăriţi fragmente din lecţii EKA accesând http://englezacopii.ro/more-than-english/.  

 

Surse:

<https://gritty.ro/trasaturi-gritty/grit/>

<www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance>

<www.forbes.com/sites/margaretperlis/2013/10/29/5-characteristics-of-grit-what-it-is-why-you-need-it-and-do-you-have-it/#4602ba2f4f7b>

About Author

Related posts

Engleza britanică, calea către certificări de renume Despre diferențele de vocabular și gramatică între engleza americană și cea britanică

Engleza britanică, calea către certificări de renume: Despre diferențele de vocabular și gramatică dintre engleza americană și cea britanică

Limba engleză își are rădăcinile în insulele britanice, dar s-a răspândit și a evoluat în mod distinct și în SUA, dar și alte zone ale lumii. Astfel, au apărut variantele britanică și americană ale limbii engleze, care, deși împărtășesc multe elemente comune, prezintă și...

Citeşte mai departe
Prezentul simplu în engleză - învață particularitățile acestui timp verbal într-un mod simplu și eficient!

Prezentul simplu în engleză – învață particularitățile acestui timp verbal într-un mod simplu și eficient!

Prezentul simplu este unul dintre cele mai importante timpuri verbale din limba engleză, reprezentând fundamentul comunicării de zi cu zi. Este o componentă esențială a gramaticii engleze, fiind utilizat pentru a exprima acțiuni obișnuite, fapte generale și evenimente programate. De asemenea, acest timp verbal...

Citeşte mai departe
Verbele auxiliare în engleză și utilizarea lor în funcție de nivelul studiat

Verbele auxiliare în engleză și utilizarea lor în funcție de nivelul studiat

Verbele auxiliare reprezintă o componentă vitală a limbii engleze și sunt esențiale pentru înțelegerea și utilizarea corectă a structurii propozițiilor, a timpurilor verbale și a formării întrebărilor și negațiilor. Aceste verbe adaugă subtilitate și precizie comunicării în limba engleză și sunt considerate o piatră...

Citeşte mai departe