Taberele pentru copii, laboratoare de formare a spiritului de echipă (2) - Engleza Copii

Blog

Găsește articole pline de sfaturi practice, exerciții utile și curiozități culturale care te vor ajuta
să înveți mai ușor și mai rapid.

Taberele pentru copii, laboratoare de formare a spiritului de echipă (2)

Posted on aprilie 8, 2019
De ce EKA
Autor: Ilinca Stroe Taberele pentru copii, laboratoare de formare a spiritului de echipă (2) Copiii se schimbă, în tabere. Nu neapărat în termeni de „în bine” sau „în rău”, ci pur şi simplu devin diferiţi. Spunem că îi găsim „schimbaţi”, ca şi cum ar fi căpătat trăsături de caracter mai complexe, ca şi cum li s-ar fi descoperit noi faţete ale personalităţii. Şi parcă pentru a marca asemenea schimbări, adesea îi auzim pe tovarăşii lor de tabără, la întoarcerea acasă, lângă autocarul de unde îşi iau rămas-bun, că îi strigă folosind diminutive sau porecle noi, necunoscute nouă, inspirate exclusiv de convieţuirea în colectivul de tabără sau de evenimente petrecute acolo. (De exemplu, o poreclă precum „Mutulică” poate indica faptul că în tabără copilul nostru a fost mai degrabă tăcut, dar este simpatizat tocmai pentru discreţia lui; o poreclă precum „Cipi-Cao” ne spune că Ciprian al nostru a fost un celebru amator de cacao cu lapte, în tabără, dar şi că poate a ajutat cu hărnicie la distribuirea cănilor cu cacao participanţilor la micul-dejun, dimineaţa.) Toate acestea se explică prin faptul că, în tabără, copiii îşi descoperă, într-adevăr, noi valenţe ale personalităţii şi capătă roluri noi, rezultate din interacţiunile pe care şi le formează în mediul social al taberei. În speţă, rolurile pe care şi le asumă, şi care sunt însoţite de anumite caracteristici comportamentale, de anumite reflexe şi atitudini, pot proveni din echipele de lucru la care ia parte copilul în cadrul activităţilor din tabără (lecţii de engleză, proiecte artistice, concursuri, drumeţii, etc.). De aceea, este poate util să trecem sumar în revistă rolurile de echipă descrise de specialişti – ele vă pot explicita genul de schimbare pe care îl constataţi la copilul întors din tabără. Echipele de lucru urmează, de regulă, unul din două principale modele de structură: „the six thinking hats” (cele „şase pălării gânditoare”) propuse de Edward de Bono şi, respectiv, cele nouă roluri de echipă identificate de Meredith Belbin. Cele şase pălării gânditoare cuprind:Ÿ pălăria albă – acel membru al echipei, realist şi cercetător, care solicită totdeauna „fapte, şi doar fapte”Ÿ pălăria galbenă – acel membru al echipei care, entuziast şi bine intenţionat, vede mereu partea plină a paharului şi îi încurajează sau motivează pe ceilalţiŸ pălăria neagră - membrul care evaluează, judecă şi critică, foarte folositor în anticiparea sau prevenirea riscurilor, a dificultăţilor şi a problemelorŸ pălăria roşie – membrul care, alimentat de emoţie şi intuiţie, exprimă fără reţineri sentimentele apărute în echipă, detensionând situaţia şi dând glas emoţiilor momentuluiŸ pălăria verde – membrul creativ al echipei, care generează idei, găseşte alternative şi noi posibilităţiŸ pălăria albastră – membrul coordonator al echipei, care gestionează şi ghidează interacţiunea celorlalţi, fructificând contribuţia fiecăruia Recunoaşteţi deja ceva din schimbarea post-tabără survenită la copil? Să continuăm şi cu cele nouă roluri cuprinse în cel de-al doilea model de echipă:Ÿ Coordonatorul – matur şi încrezător, stabileşte priorităţile şi obiectivele şi, fără a domina echipa, îi determină pe ceilalţi să conlucreze pentru un scop comunŸ Formatorul – energic şi competitiv, dă formă efortului echipei, urmăreşte obţinerea de rezultate, face să se întâmple lucrurileŸ Planta – creativ şi original, face sugestii, propune idei şi soluţiiŸ Evaluatorul – analitic, prudent şi serios, previne greşelile, digresiunile sau pierderea de timpŸ Implementatorul – organizat, practic şi eficient, se asigură că activităţile duc la îndeplinirea obiectivelorŸ Investigatorul de resurse – extrovertit şi agil, iniţiază relaţii, negociază, strânge informaţii pentru echip㟠Omul de echipă – încurajator şi flexibil, mediază conflictele şi menţine unitatea echipeiŸ Finisorul – atent la detalii şi exigent, asigură menţinerea ritmului de lucru şi realizează lucrurile aşa cum trebuie şi la timpŸ Specialistul – tehnic şi competent, oferă sugestii specifice, specializate şi urmăreşte respectarea standardelor profesionale Deşi rolurile de echipă sunt atent descrise separat, realitatea este că, depinzând de context şi de activitate, un copil îşi asumă o varietate de roluri – sau, altfel spus, poate îndeplini toate rolurile, pe rând – în cadrul unei tabere. Ce este important e că, jucând aceste roluri de echipă, copilul descoperă multiplele valenţe ale personalităţii sale, exersându-şi abilitatea de a relaţiona pozitiv cu o varietate de alte personalităţi. Pe scurt, îndeplinind aceste roluri, copilul devine capabil de a conlucra bine cu o gamă întreagă de personalităţi – o abilitate extraordinar de utilă în viaţa sa profesională de mai târziu. În concluzie, înscriindu-ne copilul în tabără, îi oferim prilejul de a-şi descoperi potenţialul relaţional şi social şi de a-şi forma relaţii satisfăcătoare şi productive cu diverşii membri de echipă cu care interacţionează în cadrul taberei. Taberele de vară pentru copii organizate de English Kids Academy vor avea loc la Poiana Mărului (Zărneşti) şi, respectiv, în Marea Britanie. Cereţi informaţii de la: englezapentrucopii@ih.ro    Surse:www.debonogroup.comwww.businessballs.com 

Comentarii (0)Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *