Autoare: Ilinca Stroe
În prima decadă a secolului XXI, spaţiul public românesc era serios preocupat de subdezvoltarea noastră tehnologică. Vorbeam despre cât de puţin utilizam tehnologia în domenii unde ar fi asigurat un progres rapid (educaţie, transporturi). Ne plângeam de întârzierea cu care ajungeau la noi produse tehnologice de ultimă generaţie. Urmăream cu pasiune lansarea pe mapamond a celor mai recente gadgeturi. Iar piaţa se mişca spectaculos, cu paşi de gigant, de la zi la zi: duse au fost telefoanele mobile cu antenă ale anilor ’90, înlocuite cu modele mai compacte, mai „science-fiction”. Aparatele de fotografiat cu film, walkmanurile, pick-upurile, dischetele, casetofoanele cândva motiv de mândrie au devenit caraghioase, definitiv depăşite.
În a doua decadă a secolului, previziunile în ce priveşte supravieţuirea „vechilor dispozitive” au devenit sumbre: s-a prezis dispariţia treptată a telefoanelor fixe şi a celor mobile cu butoane, înlocuite de strălucitul smartphone – şi se întâmplă. S-a prezis dispariţia presei tipărite şi înlocuirea ei cu publicaţiile online – şi se întâmplă. De la entuziasm am trecut la îngrijorare: ce dispariţii mai cauzează tehnologia? De ce anume mai ameninţă să ne deposedeze? Iar cărţile s-au profilat curând drept următoarea posibilă „victimă”…
Astăzi, spaţiul public românesc descoperă însă cum cărţile, reprezentante ale „vechiului” pe care, agăţaţi de tăvălugul progresului tehnologic, riscam să le pierdem, ne pot salva de la propriul consum excesiv de tehnologie. Azi discutăm cum expunerea exagerată la „ecrane” (televizoare, smartphone-uri, tablete, computere) afectează în special dezvoltarea copiilor – de la pierderea capacităţii de memorare la autism. Ne întrebăm tot mai serios ce abilităţi mentale, ce aptitudini, ce calităţi pierdem expunându-ne atâta la ecrane. Descoperim, în schimb, că un copil care creşte citind cărţi capătă nişte capacităţi vitale pentru reuşita în viaţă, de la putere de concentrare la empatie sporită. Iar cititul e tot mai promovat de oficialităţi: îndemnului la lectură lansat de Preşedintele ţării în toamnă i se adaugă recenta recomandare a Ministrului Educaţiei ca elevii să citească 20 de minute la şcoală, zilnic, plus iniţiative de anvergură (instituirea prin lege a Anului Cărţii în 2019, sărbătorirea, pe 5 februarie 2020, a Zilei Internaţionale a Cititului Împreună, festivalurile Boovie, etc.)
English Kids Academy (EKA), ca instituţie educaţională, alege să fie participant activ la mişcarea pro-lectură ce se conturează în societatea noastră. Anul trecut am înfiinţat Young Readers Community, care a agregat deja 300 de susţinători, în rândul părinţilor, şi împreună cu care organizăm evenimente de lectură după cum urmează: pe 31 ianuarie şi 21 februarie 2020 – la sediile EKA din Militari şi Mihalache; pe 1 şi 22 februarie 2020 – la sediul din Tineretului. Mai presus de orice, însă, credem în beneficiile cititului* şi ne îndemnăm călduros clienţii mici şi mari, copiii care ne urmează cursurile şi pe părinţii sau bunicii lor, să se implice în comunitatea noastră pentru a-şi însuşi avantajele lecturii şi a se bucura de efectele ei binefăcătoare:
- Cititul creşte capacitatea de memorare pe termen lung
- Lectura dezvoltă creativitatea şi stimulează imaginaţia
- Parcurgerea unei cărţi formează gândirea analitică şi spiritul de observaţie
- Cititul reduce stresul mai eficient decât orice altă activitate şi îmbunătăţeşte calitatea somnului
- Lectura îmbogăţeşte vocabularul şi consolidează capacitatea de comunicare verbală
- Cititul dezvoltă mai repede creierul copiilor, întrucât întăreşte conexiunile dintre neuroni
- Literatura îi fac pe cititori oameni nu doar mai inteligenţi, ci şi mai buni şi empatici
- Lectura stimulează creierul şi previne apariţia bolii Alzheimer
- Cititul dezvoltă capacitatea de a anticipa şi soluţiona probleme
- Cărţile contribuie la autocunoaşterea şi la dezvoltarea personală a cititorului
- Lecturile consolidează extraordinar cultura generală
* extrase din studii publicate de cercetători de la Universitatea Kingston şi University College din Londra, Universitatea din Cincinnati, Universitatea din Sussex, Universitatea Emory
English Kids Academy (EKA) organizează cursuri de limba engleză pentru copii de 3-18 ani şi activităţi educaţionale (conferinţe, ateliere de lucru, seri tematice) pentru copii, adolescenţi şi părinţi. În 2019, EKA a înfiinţat Young Readers Community, care va participa la Fischer International Reading Race, concurs de lectură desfăşurat între 10 decembrie 2019 şi 15 aprilie 2020. Pentru mai multe informaţii, contactaţi englezapentrucopii@ih.ro.
Surse
<www.facebook.com/BibliotecaBraila/posts/3070799792948850>
<http://thelanguagenerds.com/people-who-read-books-are-nicer-than-those-who-dont-study-finds/>
<www.jovis.ro/blog/citit/beneficiile-cititului-dovezi-stiintifice/>