În fiecare zi, elevii se confruntă cu o varietate de sarcini și provocări, iar ceea ce îi motivează să le abordeze poate avea un impact semnificativ asupra rezultatului final. Motivația intrinsecă și cea extrinsecă sunt două forțe puternice care îi ghidează pe elevi în parcursul lor educațional. Într-o clasă, elevii pot fi stimulați de diferite combinații ale acestor două tipuri de motivație. Dar care sunt diferențele dintre motivația intrinsecă și cea extrinsecă și cum pot acestea să stimuleze elevii să învețe limba engleză?
Cuprins:
- Motivația extrinsecă și intrinsecă – care sunt caracteristicile acestor două tipuri de motivație?
- Motivația de învățare extrinsecă și intrinsecă la copii și adolescenți – un instrument pentru asimilarea eficientă a limbii engleze
1. Motivația extrinsecă și intrinsecă – care sunt caracteristicile acestor două tipuri de motivație?
Imagine de Josh Applegate pe Unsplash.com
Motivația umană este un concept complex și fascinant care influențează modul în care acționăm, ne comportăm și ne atingem obiectivele. În studiile despre motivație, două tipuri principale sunt adesea discutate și analizate: motivația intrinsecă și cea extrinsecă. Aceste două tipuri de motivație diferă în sursa lor și în modul în care influențează comportamentul și performanța noastră. Iată care sunt caracteristicile de bază ale acestora:
- Motivația intrinsecă
Motivația intrinsecă provine din interiorul individului și este alimentată de plăcerea, satisfacția și interesul personal asociat cu o anumită activitate sau obiectiv. Este acea forță interioară care ne determină să acționăm pentru simplul fapt că ne aduce bucurie și satisfacție personală, indiferent de recompensele externe. Aceasta este definită prin:
- Curiozitate și explorare: persoanele motivate intrinsec sunt adesea dornice să exploreze subiecte noi și să-și îmbunătățească cunoștințele și abilitățile în domeniile care îi interesează.
- Autonomie: motivația intrinsecă este adesea asociată cu un simț puternic al autonomiei și controlului asupra propriilor acțiuni și decizii.
- Fluxul și imersiunea: când suntem motivați intrinsec să facem ceva, putem experimenta starea de flux, în care timpul pare să se scurgă și suntem complet absorbiți de activitatea noastră.
Un exemplu de motivație intrinsecă este pasiunea pentru artă sau pentru o anumită activitate sportivă, în care elevul este condus de plăcerea de a crea sau de a se antrena, fără a fi influențat de recompense externe.
- Motivația extrinsecă
În contrast, motivația extrinsecă derivă din factori externi, cum ar fi recompensele, sancțiunile sau recunoașterea socială asociată cu îndeplinirea unei anumite sarcini sau obiective. În acest caz, elevul este condus să acționeze pentru a obține ceva din afara lui, în loc de a se simți împlinit și satisfăcut de activitatea în sine. Caracteristicile motivației extrinseci includ:
- Recompense externe: persoanele motivate extrinsec sunt adesea conduse de dorința de a obține recompense externe, cum ar fi bani, laude, premii sau alte beneficii tangibile.
- Evitarea pedepselor: uneori, motivația extrinsecă poate fi impulsată de dorința de a evita consecințele negative sau pedepsele asociate cu eșecul în îndeplinirea unei sarcini sau a unui obiectiv.
- Recunoaștere socială: motivația extrinsecă poate fi alimentată și de dorința de a fi recunoscut și apreciat de ceilalți pentru realizările și eforturile noastre.
2. Motivația de învățare extrinsecă și intrinsecă la copii și adolescenți – un instrument pentru asimilarea eficientă a limbii engleze
Imagine de CDC pe Unsplash.com
Motivația de învățare poate fi folosită ca un instrument de ghidare al copiilor, atât la școală, cât și acasă. Integrarea celor două tipuri de motivație – și anume intrinsecă și extrinsecă, poate fi cheia pentru stimularea eficientă a cursanților, indiferent de vârsta lor sau nivelul de dezvoltare.
Motivația intrinsecă provine din plăcerea și satisfacția personală asociate cu actul învățării și cu progresul lingvistic. Este acea dorință interioară de a explora, de a descoperi și de a se dezvolta în mod autentic și autonom. De reținut este că motivația începe de acasă. Astfel, pentru a promova motivația intrinsecă la copii și adolescenți, este crucial ca părinții să creeze un mediu educațional stimulativ, în care aceștia să se simtă liberi să-și exprime interesele, curiozitățile și pasiunile legate de limba engleză, dar și de alte subiecte de interes.
De altfel, este important ca aceștia să participe la cursuri de engleză pentru școlari, care să-i motiveze prin activități variate și interactive, precum discuții pe teme relevante, proiecte de cercetare sau jocuri de rol. Doar astfel copiii pot fi încurajați să-și dezvolte abilitățile lingvistice într-un mod autentic și motivant.
Pe de altă parte, motivația extrinsecă derivă din recompensele externe sau din presiunile sociale și poate fi un stimulent eficient în sprijinirea performanței academice și a angajamentului în învățare. În acest caz, pentru a promova motivația învățării limbii engleze, părinții și educatorii pot folosi diverse strategii și tehnici, cum ar fi recompense tangibile, recunoașterea publică a realizărilor sau stabilirea unor obiective clare și măsurabile. Copiii și adolescenții pot fi încurajați să-și depășească limitele și să-și atingă potențialul maxim prin intermediul acestor recompense externe și al feedback-ului pozitiv.
În plus, în această misiune a motivării, este esențial să se țină cont de diversitatea și particularitățile individuale ale fiecărui copil. Evaluarea inteligentelor multiple poate fi un instrument valoros în identificarea și valorificarea diferitelor abilități și talente ale elevilor, precum și în adaptarea strategiilor de învățare la nevoile și preferințele individuale ale acestora. Prin încurajarea diversificată a abordărilor și a metodologiilor de predare, se poate crea un mediu educațional inclusiv și echitabil, care să le ofere tuturor copiilor șansa de a-și atinge potențialul maxim în studiul limbii engleze.
În concluzie, motivația de învățare intrinsecă și extrinsecă pot fi integrate și aplicate în mod eficient în cadrul cursurilor de limba engleză, pentru a stimula participarea activă și performanța academică a școlarilor. Prin crearea unui mediu educațional stimulativ și adaptabil, elevii de gimnaziu și liceu își vor dezvolta atracția pentru limba engleză, iar implicarea lor în procesul de învățare va fi mai profundă și autentică.