În ultimele decenii, cercetările din domeniul educației și a procesului de învățare au condus la descoperirea unei noi teorii, și anume cea a inteligențelor multiple. Pe scurt, această teorie afirmă că fiecare persoană are modalități diverse de învățare și inteligențe diferite, pe care le folosește în viața de zi cu zi.

În timp ce unii pot învăța foarte bine într-un mediu lingvistic (cititul și scrierea), alții asimilează mai bine prin studiul bazat pe logică și matematică. Anumiți oameni, în schimb, beneficiază cel mai mult de inteligența kinestezică a corpului (învață lucrând cu mâinile).

Fiecare persoană posedă toate tipurile de inteligență într-o anumită măsură, dar există întotdeauna una care este dominantă. Aceasta este inteligența primară a respectivei persoane.

Citește în continuare acest articol și află mai multe informații despre inteligența multiplă și modul în care aceasta influențează felul în care copiii învață și asimilează informațiile atât în mediul școlar, cât și în viața de zi cu zi.

Cuprins:

  1. Inteligențe multiple și stiluri de învățare
  2. Activități în funcție de inteligența multiplă
  3. Despre inteligența multiplă: care sunt beneficiile înțelegerii inteligenței multiple

1. Inteligențe multiple și stiluri de învățare

În baza evaluării inteligențelor multiple, există mai multe stiluri de predare pe care profesorii le pot implementa la cursuri. Acest lucru nu este deloc dificil de realizat. Din contră, unii profesori o fac deja fără să-și dea seama. Mulți dascăli folosesc, în prezent, tehnologia multimedia, iar aceasta este una dintre modalitățile prin intermediul cărora fiecare tip de inteligență poate fi stimulat în procesul de învățare.

Pe măsură ce dascălii încep să înțeleagă eficiența mai multor stiluri de învățare, devine clar de ce utilizarea mai multor canale de a preda este mai bună. În acest fel, diferitele tipuri de inteligențe pe care o persoană le are vor fi puse în valoare, ceea ce înseamnă că învățarea va fi posibilă pe mai multe planuri.

Există tehnici de instruire specifice, care se bazează pe utilizarea multimedia. Acestea cuprind următoarele:

  • vizuale: îi ajută pe elevi să dobândească concepte concrete, precum identificarea obiectelor, relația spațială sau abilitățile motorii;
  • media scrisă: este bine cunoscut faptul că cea mai comună metodă de distribuire a informațiilor este cuvântul tipărit;
  • sonore: suporturile audio oferă un stimul pentru recunoașterea sunetului. Narațiunea audio este un instrument util pentru elevii care au dificultăți cu lectura;
  • motorii: mișcarea descrie performanța umană, astfel încât cursanții să poată copia mișcarea. Această metodă kinestezică poate fi esențială pentru înțelegerea unor anumite subiecte;
  • culoarea: alegerile în materie de culori sunt necesare atunci când nuanțele sunt esențiale pentru a transmite o informație (spre exemplu, cerul este albastru);
  • caracteristicile cursantului: modelele de predare trebuie să ia în considerare caracteristicile cursantului, deoarece modurile prin care informația este prezentată pot fi interpretate în feluri diferite;
  • capacitatea de a citi: imaginile îi pot ajuta pe cei care au dificultăți în citire;
  • evenimente: profesorii trebuie să aleagă evenimentele externe care susțin învățarea.

2. Activități în funcție de inteligența multiplă

Unul dintre cele mai semnificative rezultate ale teoriei inteligenței multiple este modul în care a oferit opt căi diferite de învățare. Dacă un profesor întâmpină dificultăți în a ajunge la un student prin modalitățile lingvistice sau logice de instruire tradiționale, teoria inteligențelor multiple sugerează alte câteva metode în care materialul ar putea fi prezentat pentru a facilita învățarea eficientă: 

  • cuvinte (inteligența verbal-lingvistică);
  • numere sau logică (inteligența logico-matematică);
  • imagini (inteligența vizual-spațială);
  • muzica (inteligența muzical-ritmică);
  • auto-reflecție (inteligența intrapersonală);
  • o experiență fizică (inteligența corporal-kinestezică);
  • o experiență socială (inteligența interpersonală);
  • o experiență în natură (inteligența naturalistă).

Nu trebuie ca un anumit subiect să fie învățat în toate modurile. Cu toate acestea, simpla cunoaștere a posibilităților disponibile poate permite profesorilor să decidă ce căi particulare par a fi cele mai eficiente instrumente de predare sau învățare.

Teoria inteligențelor multiple este cu atât mai interesantă cu cât extinde orizontul de modalități de a transmite informații către cursanți, dincolo de cele convenționale, utilizate de majoritatea școlilor (de exemplu, prelegeri, manuale, sarcini de scriere, formule etc.).

3. Despre inteligența multiplă: care sunt beneficiile înțelegerii inteligenței multiple

Când profesorilor li se oferă libertatea de a se îndepărta de modelele tradiționale, aceștia vor avea ocazia să ajungă la mai mulți studenți, mult mai eficient. Prin predarea bazată pe inteligențele multiple, elevii vor fi mai productivi, mai receptivi și mai dispuși să se angajeze în procesul de învățare.

Ținând cont de aceste tehnici, procesul de învățare va fi mai apropiat de unul personalizat nevoilor și abilităților fiecărui elev în parte.

În concluzie, inteligența multiplă este acea teorie pe baza căreia procesul de învățare poate deveni mult mai eficient și mai rapid, dar și mult mai aplicat pe necesitățile unice ale fiecărui copil.

 

English Kids Academy (EKA) oferă cursuri de limba engleză față în față, hybrid şi online pentru copii de 4 – 18 ani, pe întreaga durată a anului şcolar. Cursurile EKA sunt singurele din România prin care se implementează programul RULER de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, iniţiat de Yale University. Pentru înscrieri şi informaţii, contactaţi [email protected].

Sursa foto: Shutterstock.com.

 

 

About Author

Related posts