Fiecare emoție pe numele său: lecțiile RULER din luna aprilie, la EKA

poza articol blog

Autoare: Ilinca Stroe

 

Limbajul nuanțat al emoțiilor

Capacitatea de a numi emoții

Numirea emoțiilor – o abilitate dezvoltată în comunitatea EKA

O emoție, o lecție – seria RULER din aprilie

A te simți încrezător

A te simți curajos

A te simți concentrat

A te simți interesat

A te simți pasionat

A te simți temerar

Următoarea serie de lecții RULER la EKA

 

Vi s-a întâmplat să exclamați vreodată, într-o situație specială, „Ah, nu am cuvinte pentru cum mă simt!”? Chiar dacă emoția resimțită este clară precum un sunet de diapazon, se întâmplă adesea să nu găsim cuvântul care o exprimă cu precizie. De exemplu, diferențele dintre „entuziasmat”, „însuflețit”, „vivace” și „vioi” sunt atât de fine, încât nu e deloc ușor să alegi adjectivul exact pentru starea respectivă. Dacă trăirea emoțiilor este limpede, identificarea și comunicarea lor precisă poate fi o provocare, căci limbajul emoțiilor e senzațional de complex și de nuanțat.

 

Totuși, chiar există câte un cuvânt anume pentru fiecare dintre emoțiile ce se pot resimți, fie ele oricât de subtile. Capacitatea de a le putea numi cu acuratețe este însă ceva ce se învață, exersează și dezvoltă. Odată formată, ea aduce persoanei care o are mulțumire și senzația certă că emoțiile sale sunt bine gestionate, puse să lucreze constructiv fie în rezolvarea unor situații aparte, fie în luarea unor decizii bune, fie în menținerea seninătății, a stăpânirii-de-sine, a unei bune dispoziții sufletești, etc.

 

Această capacitate este ceea ce și-a propus EKA să cultive, prin adoptarea Programului RULER încă din 2020, în rândul tuturor acelora care, cu un termen englezesc, îi sunt „stakeholders”: profesorii și ceilalți angajați, elevii și părinții sau familiile lor – pe scurt, comunitatea școlară EKA. Realizăm acest obiectiv în mod gradual, implementând programul dinspre personalul EKA înspre familii, și în mai multe serii de lecții RULER în cadrul cărora, așa cum am relatat cu prilejul seriei precedente, abordăm la clasă câte o emoție, pe rând, însoțind-o apoi cu recomandări speciale pentru părinți despre cum poate fi ea discutată și procesată în familie.

 

Astfel, ne propunem ca la finalul seriilor de lecții RULER să fi acoperit întregul registru de emoții cuprinse în Program și să fi transferat comunității noastre întregul bagaj lexical necesar pentru numirea lor exactă și, deci, pentru buna lor gestionare atât individual, cât și familial. Deocamdată, însă, seria de lecții RULER a continuat în luna aprilie cu un set de emoții pe care vi-l prezentăm în cele ce urmează, dimpreună cu rezumatul recomandărilor pentru părinți și familii.

 

Confident / Încrezător – o emoție care se dezvoltă cel mai sănătos pe baza conștientizării propriilor calități, ea presupunând încrederea în forțele proprii. Acasă, părinții le pot povesti copiilor despre o situație din viața lor când s-au simțit încrezători, sau ambii se pot gândi la exemple de personaje încrezătoare din filme sau cărți.

 

Courageous / Curajos – o emoție ce presupune energie și plăcere, dar care implică și cauze/consecințe, fiind adesea nevoie ca ea să fie (auto)insuflată, în special în fața durerii sau a fricii. Acasă, părinții și copiii își pot imagina că vor premia cea mai curajoasă persoană din familie, stabilind criteriile și identificând câștigătorul.

 

Focused / Concentrat – o emoție însoțită de indicii evidente (expresii faciale), pe care uneori facem eforturi să o obținem. Întrucât ea presupune fixarea atenției asupra unui lucru, se poate exersa acasă confecționând un „microscop” dintr-o rolă de prosop de hârtie, prin care să ne concentrăm asupra feluritor obiecte.

 

Interested / Interesat  – o emoție conștientizată mai ales în relație cu ceva sau cineva care ne captează interesul, definită prin dorința de a afla mai multe. Acasă, ea poate fi explorată printr-o conversație adult-copil în care se discută și se pun întrebări despre primele 3 lucruri de care sunt interesați interlocutorii.

 

Passionate / Pasionat  – o emoție ce poate cuprinde și dorința furioasă de a lupta pentru o cauză (drepturile animalelor), și dăruirea pentru o artă ori un hobby, și care trebuie bine calibrată. Acasă, ea se poate discuta gândindu-vă la o schimbare pe care ați vrea-o musai făcută în comunitatea dvs. de vecini, de pildă.

 

Brave / Temerar – o emoție bine exprimată prin limbajul corpului, ca și prin tonul vocii, pe care așa-numitele „fraze motivaționale” caută să o insufle. Suntem temerari când simțim că putem încerca ceva chiar dacă ne pare înfricoșător. Acasă, putem confecționa un „scut al curajului” decorat cu simboluri ale temerității noastre.

 

Iată, așadar, cum reușim la EKA să decantăm mai bine nuanțele de exprimare pe care le avem de stăpânit, pentru a ne putea comunica în mod precis și eficient emoțiile. Continuăm, cu o ultimă serie de lecții RULER la final de iunie, parcurgerea paletei de sentimente, parcurgerea registrului de cuvinte corespunzătoare lor. Vă ținem la curent!

 

 

English Kids Academy (EKA), singura organizaţie educaţională care aplică programul RULER (de la Yale University) de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, organizează cursuri de limba engleză față în față, hybrid şi online pentru copii de 4-18 ani, pe întreaga durată a anului şcolar. EKA însă oferă #maimultdecâtengleză: cursuri şi tabere de vară, conferinţe, program de schimburi culturale, club de lectură. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi [email protected].

 

About Author

Related posts