Exploratori prin spaţiul virtual – pionieratul taţilor de azi

Autor: Ilinca Stroe 

„Stă toată ziua cu ochii în ecran!” „Dacă îi sting televizorul, iese cu scandal.” „Nu se dezlipeşte de tabletă cu orele.” „Cică se întâlneşte cu prietenii în parc: stau cocoţaţi pe o bancă, fiecare cu ochii lipiţi de smartphone-ul lui.” „Ori de câte ori îi cer să lase telefonul, s-a terminat: se enervează, începe să ţipe şi nu ne mai înţelegem deloc.”

 

Iată, reconstituite, câteva dintre plângerile cele mai frecvente ale părinţilor de azi. Ele indică, pe de o parte, faptul că mulţi copii devin, în prezent, dependenţi de tehnologie, dezvoltând un comportament compulsiv faţă de dispozitivele digitale. Câteva cifre: astăzi, încă de la vârsta de 6 luni sunt bebeluşii expuşi la „ecrane”; vârsta medie la care un copil capătă un smartphone este aceea de 6 ani; iar copiii între 8 şi 12 ani petrec în medie 4 ore şi 36 de minute pe zi „cu ochii în ecran”. Avem de-a face, aşadar, cu un consum de „heroină digitală” îngrijorător, în rândul copiilor de azi.

 

Pe de altă parte, devine evident că se impune în viaţa părinţilor contemporani o nouă responsabilitate de bază, aproape la fel de importantă ca hrănirea copiilor: gestionarea „timpului de ecran” al acestora. Timpul de ecran înseamnă timp petrecut la televizor, pe tabletă, DVD, laptop, telefon mobil sau jocuri video şi se suprapune, în mare parte, cu accesarea de către copil a „spaţiului virtual” (de exemplu, prin Facebook, Instagram, Snapchat). Acolo, copilul nu doar că îşi poate forma o identitate online nesănătos de divergentă faţă de personalitatea sa din „spaţiul real”, ci este şi expus riscurilor legate de infracţionalitatea cibernetică (de la cyberbullying la traficul de fiinţe umane).

 

Adevărul este că spaţiul virtual este „cel mai mare experiment social nereglementat al epocii noastre”, iar copiii noştri sunt complet implicaţi în acest experiment ale cărui prime rezultate le vom observa doar în timp. Cum le va modela el comportamentul? Ce fel de valori le va insufla? Ce norme sociale le va imprima? Ce tip de personalitate le va dezvolta? Ce tentaţii şi pericole le va scoate în cale?

 

Părinţii care îşi pun aceste întrebări au, în curând, ocazia să primească răspunsuri esenţiale de la cea mai importantă expertă mondială în domeniul cyberpsychology (psihologie cibernetică), Dr. Mary Aiken. Prezentă la Bucureşti în cadrul conferinţei „Efectul Cyber”, Dr. Aiken ne va vorbi în special despre impactul tehnologiei asupra dezvoltării copilului, urmărind toate grupele de vârstă, de la bebeluşi la adolescenţi. Experta susţine că, deşi tehnologia în sine nu este nici bună, nici rea, ea le poate dăuna copiilor sau îi poate ajuta să se dezvolte – cheia diferenţierii se află în mâinile părinţilor. Mai exact, în capacitatea lor de a gestiona timpul de ecran al copilului, dar şi de a se autogestiona pe ei înşişi ca utilizatori de tehnologie model pentru copiii lor.

 

Toţi părinţii au de beneficiat din participarea la această conferinţă, dar taţii sunt în mod special încurajaţi să participe. Iată de ce: dacă, aşa cum se spune, mama oferă ocrotire şi confort, pe când taţii sunt ghidul ideal al copilului în parcurgerea cu bine a unor activităţi mai aventuroase sau riscante, atunci taţii se află în postura perfectă de a-şi asuma rolul de îndrumător al copilului în explorarea acestui teren încă necunoscut care este spaţiul virtual. Orice explorator are nevoie de o călăuză care, fiind măcar cu un pas înainte, să îi deschidă drumul şi să îi arate calea de urmat. Pentru copilul captivat de descoperirea spaţiului virtual, tatăl poate fi acea avizată, dar şi protectoare călăuză.

 

Conferinţa „The Cyber Effect”, co-organizată de English Kids Academy, International House Bucharest şi Editura NICULESCU, va avea loc pe data de 12 octombrie, între orele 9:30 şi 14:00, în Aula Magna a Universităţii POLITEHNICA din Bucureşti.

Principalul speaker al conferinței este Dr Mary Aiken, profesor la Universitatea East London, consilier la Centrul pentru Infracţiuni Cibernetice al Europol, care desfăşoară cercetări şi traininguri cu numeroase agenţii internaţionale, de la INTERPOL la FBI şi Casa Albă.

Achiziţionarea unui bilet include şi un exemplar din cartea Dr. Aiken, „The Cyber Effect”, volum care „ne instruieşte cum să ne menţinem copiii sănătoşi şi protejaţi în viaţa lor digitală”. Aflaţi mai multe accesând https://www.facebook.com/events/513990209407031/.

 

Surse:

<https://www.youtube.com/watch?v=z_578GihaQY>

<http://downloads.bbc.co.uk/radio2/shows/radio2-arts-show/cybereffect.pdf>

<https://edition.cnn.com/2017/11/15/health/screen-time-averages-parenting/index.html>

<https://ziarullumina.ro/societate/rolul-tatalui-in-cresterea-copilului-11632.html>

About Author

Related posts

Gradele de comparație în engleză

Gradele de comparație în engleză: Cum să treci de la „worst” la „best” în cel mai scurt timp posibil

Limba engleză este cunoscută pentru bogăția sa în ceea ce privește gradul de comparație, care ne permite să exprimăm diferențe și similarități între obiecte sau persoane. Gradele de comparație în limba engleză sunt: pozitivul, comparativul și superlativul. În acest articol vom explora în detaliu...

Citeşte mai departe
Poeziile de dragoste în engleză, ca instrumente educative Explorează unii dintre cei mai interesanți poeți din literatura engleză!-min

Poeziile de dragoste în engleză ca instrumente educative: Explorează unii dintre cei mai interesanți poeți din literatura engleză!

Dragostea este un sentiment universal care a inspirat creații artistice în fiecare cultură și epocă. Poeziile de dragoste reprezintă o sursă de expresie emoțională și rafinament lingvistic, fiind un mod captivant de învățare și îmbunătățire a limbii engleze pentru elevii de gimnaziu și adolescenți....

Citeşte mai departe