Autor: Ilinca Stroe
De aproape 200 de ani, trăim în era imaginii. Întâi fotografice, apoi cinematice şi televizate, iar în ultimele decenii digitale. Copii şi adulţi, suntem astăzi captivaţi ca prin vrajă de imagine: o consumăm oriunde ne-am afla, ore întregi, pe telefoanele mobile; o căutăm, o explorăm sau lucrăm cu ea la şcoală, acasă sau la serviciu, pe computer; o urmărim seară de seară la televizor; o (re)producem şi (re)distribuim făcând poze cu smartphone-ul şi postându-le pe Facebook ori Instagram. Credem în ea. În puterea ei de a exprima, în forţa impactului ei asupra emoţiilor şi minţii noastre. Nu degeaba cerem: „În loc să-mi explici, arată-mi!” Iar dictonul extrem de bine cunoscut punctează tot ce e de punctat: „O imagine valorează cât o mie de cuvinte.”
Şi este adevărat… dar doar pentru anumite scopuri. Într-o campanie de strângere de fonduri pentru victimele războiului din Yemen, de exemplu, o fotografie impresionantă e foarte probabil să atragă mai mulţi donatori decât o sută de îndemnuri verbale de a dona. Imaginea chiar este mai eficientă în unele situaţii. Dar nu în toate. Dacă scopul nostru este mai subtil, pe termen lung, complex, cum ar fi dezvoltarea imaginaţiei la copii, atunci cuvântul scris, povestea valorează uneori mai mult decât o mie de imagini.
Citirea unei cărţi, spre deosebire de vizionarea unui film sau a unei poze care arată totul „dintr-una”, de-a gata, îl face pe copil să îşi folosească propriile capacităţi cerebrale pentru a vizualiza în minte locurile, persoanele sau acţiunile descrise în cuvinte. Dezvoltarea imaginaţiei, a creativităţii (incluse în setul de competenţe pentru secolul XXI) reprezintă doar unul dintre foarte multele beneficii pentru copii pe care le implică cititul. (Lista extinsă a avantajelor o puteţi revedea în acest articol.) În era imaginii, însă, este adesea o provocare pentru părinţi să îşi convingă copiii să lase „ecranele” deoparte pentru a citi o carte.
Iată de ce vă propunem în continuare 9 idei despre cum să facem lectura (mai) atrăgătoare pentru copii. Cu precizarea că implicarea părinţilor în „misiunea cititului” înseamnă automat timp de calitate petrecut de părinte cu copilul său şi consolidarea relaţiei părinte-copil. Iar cu vacanţa de iarnă bătând la uşă, poate acum e momentul perfect pentru încurajarea lecturii şi cultivarea plăcerii de a citi!
1) Cititul pe roluri
Propuneţi-i copilului să vă imaginaţi că înregistraţi povestea pentru un post de radio. În funcţie de poveste, repartizaţi-vă personajele şi citiţi dialogurile ca şi cum ar fi roluri. Modulaţi-vă vocea pentru a da consistenţă sentimentelor personajului şi folosiţi gestica şi expresiile faciale pentru a face experienţa amuzantă.
2) Ilustrarea unei poveşti prin costume
Puteţi organiza o lectură în familie care ilustrează, folosind materiale de decor, măşti şi/sau costume, personajele din poveste, interacţiunea şi acţiunile lor, ba chiar şi locurile descrise. Cu alte cuvinte, montaţi o minipiesă de teatru pentru întreaga familie. (O practică, de altfel, foarte îndrăgită pe vremea lui Dickens.)
3) Provocarea la recenzie
În special copiii mai mari (10-14 ani) s-ar putea simţi motivaţi de următoarea provocare: citiţi un capitol, o poveste sau o carte întreagă şi faceţi apoi un rezumat al celor citite, sub formă de poem de cel mult 10 versuri sau într-un paragraf de cel mult 25 de cuvinte.
4) „Leapşa”
Împreună cu 4-5 membri ai familiei jucaţi leapşa cititului: începeţi să citiţi cu voce tare, parcurgeţi un pasaj sau o pagină, apoi opriţi-vă şi nominalizaţi pe altcineva care să continue lectura. „Pasaţi-i”cartea şi repetaţi ciclul. Pentru a juca pe scor: cine a fost atent/ă şi ştie unde s-a oprit lectura, neavând nevoie să i se arate pe pagină unde s-a rămas, primeşte un plus. După o oră de citit, câştigă persoana cu cele mai multe plusuri.
5) Exerciţii de „respirolectură”
Provocaţi-l pe copil să faceţi cu rândul pentru a citi cursiv, inteligibil, cu pauze şi intonaţie, cât de multe rânduri puteţi dintr-o singură respiraţie – fără să vă opriţi să trageţi aer în piept. Pentru un plus de competitivitate, vă puteţi cronometra. (Dar asiguraţi-vă, prin întrebări după fiecare pasaj citit, că urmăriţi şi sensul poveştii.)
6) Ecoul
Stabiliţi că dumneavoastră sunteţi „vioara întâi” la citit, iar copilul – ecoul. Citiţi cu voce tare, expresiv şi cu intonaţie, câteva propoziţii. Opriţi-vă şi lăsaţi-l pe copil să recitească acel pasaj reproducând cât se poate de fidel intonaţia folosită de dumneavoastră (incluzând tonul, accentuarea, pauzele, etc.) Apoi inversaţi rolurile.
7) Asocieri de cuvinte
Citiţi, dumneavoastră sau copilul, un fragment/o pagină/un capitol. Apoi luaţi o pauză pentru a face asocieri de cuvinte: câteva minute, spuneţi pe rând câte un cuvânt legat de pasajul citit. (De pildă, dacă a fost scena unei bătălii, puteţi face următoarele asocieri: „bătălie” – „victorie” – „dreptate” – „împărat” – „răsplată”, etc.) Opriţi-vă din asocieri când vi se pare că aţi rezumat suficient conţinutul pasajului citit. Reluaţi lectura, repetaţi ciclul.
8) Bursa pariurilor
Începeţi să citiţi, dumneavoastră sau copilul. Atunci când acţiunea ajunge la un moment de suspans sau de răscruce, opriţi-vă. Faceţi pariuri (pe mize mici dar nostime – o cană de ciocolată caldă, o bomboană) privitoare la ce se va întâmpla în continuare. Reluaţi lectura, stabiliţi cine a anticipat cel mai bine deznodământul şi repetaţi ciclul. Nu neglijaţi, desigur, să vă onoraţi pariurile!
9) Mima
După ce aţi citit, într-o sesiune de lectură sau pe durata mai multor zile, 5-6 poveşti, jucaţi ceea ce englezii numesc „charades”: mimaţi un titlu de poveste/carte sau numele unui personaj din poveştile citite. Copilul are la dispoziţie un timp limitat (de exemplu, 2 minute) pentru a ghici corect titlul/numele respectiv. Dacă reuşeşte, primeşte un punct (sau un pupic sau o altă răsplată dulce). Inversaţi rolurile şi repetaţi ciclul.
Cu convingerea că cel puţin una dintre aceste idei vă vor inspira să vă îndreptaţi mai uşor copilul spre cărţi şi spre citit, vacanţa aceasta, vă dorim… lectură jucăuşă sporită, împreună!
English Kids Academy (EKA) încurajează cititul în rândul copiilor prin înfiinţarea EKA Young Readers Community şi prin participarea cursanţilor noştri la Fischer International Reading Race 2019/2020. Pentru mai multe informaţii, contactaţi englezapentrucopii@ih.ro.