Concentrarea la copii: cum învaţă copii şi adolescenţii şi ce exerciţii de concentrare funcţionează

Concentrarea la copii cum invata copii si adolescentii si ce exercitii de concentrare functioneaza

 Concentrarea atenţiei este foarte importantă la copii şi adolescenţi deoarece niciun proces de învăţare nu poate avea loc fără aceasta. De asemenea, concentrarea atenţiei la copii este esenţială în multe alte procese din viaţa de zi cu zi, în afară de învăţare. Socializarea, creaţia, sportul sunt doar câteva exemple de activităţi în care cei mici au nevoie de focus şi atenţie. De foarte multe ori lipsa concentrării sau incapacitatea de a se concentra suficient timp pot duce la apariţia unor probleme în viaţa copiilor şi pot ascunde în spate afecţiuni sau tulburări. Totuşi, fiecare persoană, fie copil, adult sau adolescent are propriul său tipar de concentrare şi propriul său mod de învăţare, ceea ce înseamnă că nu este problema în general dacă un copil se poate concentra pentru mai puţin timp şi altul pentru mai mult timp. Dacă îţi doreşti să ştii mai multe despre concentrarea la copii şi exerciţii de concentrare a atenţiei pentru copii, am pregătit pentru tine un ghid care să te ajute.

 

Cuprins:

  1. Concentrarea la copii: cum învaţă copiii şi adolescenţii?
  2. Exerciţii de concentrare: când sunt utile?
  3. Exerciţii de atenţie şi concentrare: ce funcţionează?
  4. Concentrarea: când trebuie să consulţi un specialist?

 

1. Concentrarea la copii: cum învaţă copiii şi adolescenţii?

1 concentrarea la copii
 

 Exerciţiile de concentrare pentru copii trebuie întotdeauna alese în funcţie de preferinţele şi modul de învăţare al copiilor, de aceea contează foarte mult şi modul în care învaţă cei mici sau adolescenţii atunci când se discută îmbunătăţirea concentrării. Există mai multe clasificări ale stilurilor de învăţare, iar una dintre cele mai populare clasificări împarte stilurile în patru tipuri:

 

  • Stilul vizual de învăţare. Învăţarea vizuală se face, după cum îi spune şi numele, cu ajutorul informaţiei obţinute cu ajutorul ochilor. Copiii şi adolescenţii ce procesează vizual informaţiile primite vor observa expresiile faciale sau limbajul corporal al profesorului sau părintelui care explica şi vor învăţa mai uşor cu ajutorul descrierilor sau demonstraţiilor. Aceştia au de cele mai multe ori o imaginaţie bogată şi gândesc în imagini. Prea multă mişcare sau agitaţie în clasa îi poate distrage pe cei ce au un stil de învăţare vizual. În cazul copiilor sau adolescenţilor cu un stil de învăţare vizual ce pot scrie şi citi, instrucţiunile scrise pot fi de mare ajutor în cazul lor.
  • Stilul auditiv de învăţare. Învăţarea auditivă are la baza auzul, după cum îi spune şi numele. Copiii şi adolescenţii cu un stil de învăţare auditiv procesează foarte bine şi uşor participând la discuţii şi vorbind despre subiectul sau subiectele în cauză. Instrucţiunile verbale îi pot ajuta pe aceştia la clarificarea instrucţiunilor sau informaţiilor scrise. Pentru cei ce se bazează pe învăţarea auditivă un mediu zgomotos sau agitat nu este deloc potrivit. Ei au nevoie de linişte pentru a învăţa mai uşor, mai rapid şi pentru a fi mai productivi.
  • Stilul tactil de învăţare. Învăţarea tactilă, după cum îi spune şi numele, se referă la atingere ca principal mod de a reţine şi învaţă lucruri noi. Adolescenţii şi copiii ce se bazează pe atingere ca stil de învăţare vor prefera activităţile şi proiectele în care îşi pot folosi mâinile. Aceştia pot prefera desenul sau schiţele pentru a memora mai uşor. În acest caz, încurajarea micilor procese ce îl ajută pe copil să se concentreze, să înveţe şi să memoreze mai bine este o idee bună, fie că este vorba de schiţe, desene sau alte activităţi ce implică simţul tactil şi folosirea mâinilor.
  • Stilul kinestezic de învăţare. Învăţarea kinestezica se referă la învăţarea prin mişcare. Copiii şi adolescenţii cu o înclinaţie spre stilul kinestezic de învăţare vor memora mai repede şi se vor concentra mai bine cu ajutorul activităţilor ce implică senzaţii fizice. Astfel de copii nu vor avea răbdare să stea într-un loc fix pentru perioade lungi de timp. De aceea, o abordare care le permite să exploreze activ lumea fizică este cea mai bună atunci când vine vorba de învăţare şi memorare.

 

 Cum poţi determina stilul de învăţare al copilului tău?

 

 Cel mai bun mod de a descoperi stilul de învăţare al copilului tău este să îi observi acţiunile. Ceea ce face, interesele sale, pasiunile sale şi preferinţele sale îţi vor oferi informaţii preţioase despre cum învaţă acesta şi cum memorează lucrurile noi pe care le afla. Poţi începe cu un mic inventar al jucăriilor şi/sau activităţilor preferate ale copilului pentru a îţi da mai bine seama ce stil de învăţare îl caracterizează. De asemenea, răspunsurile la următoarele întrebări te pot ajuta să descoperi tipul de învăţare care i se potriveşte celui mic:

 

  • Ce jucării prefera? Preferă activităţile liniştite sau pe cele pline de mişcare?
  • Îi place să citească cărţi şi să deseneze sau să picteze? Preferă să i se arate cum să facă un anumit lucru sau să i se explice verbal ceea ce trebuie să facă?
  • Este un copil activ? Îi place să facă mişcare şi să participe la multe activităţi ce implică mişcarea fizică?
  • Este un copil atras de numere şi tipare?

 

 Cum poţi încuraja stilul de învăţare al copilului?

 

 Părinţii şi profesorii pot avea o mare influenţă asupra copiilor şi a dezvoltării acestora. Înţelegerea stilului de învăţare preferat de fiecare copil poate fi de folos în felul în care îl înveţi pe acesta diverse lucruri. Ca adult, îţi poţi ajuta copiii să îşi înţeleagă mai bine punctele forte şi lucrurile ce îi fac diferiţi de ceilalţi, încurajând în acelaşi timp provocările. Spre exemplu, dacă copilul tău este interesat de animale şi viaţa acestora, încurajează-l spre activităţi ce încurajează interacţiunea cu animalele în viaţa reală, precum o vizită la fermă sau călăria. Astfel, cel mic va reuşi să memoreze mai multe lucruri utile şi să îşi adapteze informaţiile primite în funcţie de stilului de învăţare, deoarece experienţele din lumea reală pot cuprinde atât informaţie vizuală, auditivă, tactilă, cât şi kinestezica.

 

2. Exerciţii de concentrare: când sunt utile?

2 exercitii de concentrare
 

 Exerciţiile de concentrare şi atenţie sunt utile într-o mulţime de cazuri, nu numai atunci când există probleme de concentrare. Iată când sunt utile exerciţiile de concentrare şi memorie pentru copii şi adolescenţi:

 

  • Pentru a învăţa mai uşor. Exerciţiile de concentrare sunt utile pentru că preşcolarii şi şcolarii să poată învăţa mai uşor, fără bătăi de cap, atât pentru şcoală, cât şi pentru activităţi extracurriculare, precum cursuri de engleză sau meditaţii. Pentru foarte mulţi copii învăţarea pentru anumite materii este dificilă, deoarece nu se pot concentra uşor. Astfel de exerciţii le pot face viaţa mai uşoară şi să le ofere mai mult timp liber pentru joacă şi activităţi de relaxare.
  • Pentru o concentrare mai bună la şcoală. Capacitatea de concentrare sporită poate fi de folos la şcoală, iar copiii şi adolescenţii să reţină mai multe informaţii din clasă. Atunci când ei se pot concentra cu succes la toate orele sau la aproape toate orele, va fi mai simplu să înveţe pentru teste şi pentru teme, deoarece vor ştii deja o mare parte din informaţie de la clasă.
  • Pentru a dezvolta noi skill-uri. Exerciţiile de concentrare pot spori atenţia, dar pot ajuta şi la dezvoltarea de noi abilităţi, cum ar fi gândirea critică sau îmbunătăţirea memoriei. În plus, ei vor putea folosi aceste abilităţi nu numai la şcoală, ci şi atunci când fac activităţi extraşcolare sau când îşi practică hobby-urile.
  • Pentru a dezvolta atenţie distributivă. Astfel de exerciţii pot antrena şi atenţia distributivă a copiilor, ceea ce le folosi atât la şcoală, cât şi în viaţa de zi cu zi. Spre exemplu, atenţia distributivă este folositoare în viaţa de adult, la locul de muncă, unde trebuie uneori să îndeplineşti mai mult de un task simultan. De asemenea, celor mici le poate fi utilă şi atunci când merg pe stradă, pentru a fi atenţi la mai multe lucruri din jurul lor în acelaşi timp.
  • Pentru a mări capacitatea de concentrare. Puterea de concentrare este importantă, dar la fel este şi perioada de timp de-a lungul căreia un copil sau adolescent se poate concentra. Exerciţiile de concentrare pentru copii se pot axa atât pe îmbunătăţirea concentrării, cât şi pe a-i ajuta pe copii să se concentreze pe perioade mai lungi de timp. În acest fel, ei nu vor mai fi distraşi atât de uşor de stimuli din exterior, precum telefonul, tableta sau televizorul.

3. Exerciţii de atenţie şi concentrare: ce funcţionează?

3 exercitii de concentrare si atentie
 

 Există mai multe tipuri de exerciţii de concentrare ce funcţionează atât pentru copii, cât şi pentru adolescenţi, însă în afară de acestea există câteva lucruri legate de stilul de viaţă ce pot influenţa capacitatea de memorare şi învăţare:

 

  • Somnul. Creierul are nevoie de somn pentru a funcţiona corespunzător şi pentru a se reface în urma efortului intelectual. Un somn odihnitor este absolut esenţial pentru copii şi adolescenţi că aceştia să poată învăţa şi să se poată concentra. Asigură-te că copilul tău doarme suficient pentru vârsta lui şi că o face la orele corespunzătoare, nu de-a lungul zilei.
  • Regimul alimentar. O alimentaţie bogată în nutrienţi esenţiali ajută creierul să funcţioneze bine. De aceea, copii şi adolescenţii trebuie să mănânce echilibrat şi să consume alimente bogate în nutrienţi, de la acizi graşi esenţiali şi până la vitamine, minerale sau antioxidanţi. Încearcă să îi oferi mâncare gătită, fructe şi legume proaspete şi să eviţi consumul frecvent de fast-food, semipreparate şi dulciuri procesate.
  • Obiceiul de a lua pauze. Pauzele sunt importante pentru o bună concentrare şi cei mici au nevoie de ele pentru a-şi odihni mintea şi pentru a putea să înveţe şi să lucreze mai bine. Explică-le celor mici că au nevoie de pauze şi învaţă-i să îşi structureze un program de studiu sau de teme în care să ia pauze scurte pentru a se destinde şi a se relaxa. Totuşi, aceştia trebuie să respecte programul de pauze şi să nu transforme o pauză de 15 minute într-una de două ore. 

 

 Dacă îţi doreşti să încerci câteva exerciţii scurte de concentrare cu copilul sau adolescentul tău, iată câteva exemple care să te inspire:

 

  • Jocurile de memorie. Puzzle-urile, rebusurile sau jocurile tip sudoku pot ajuta la îmbunătăţirea memoriei şi la capacitatea de concentrare, aşa că le poţi integra în rutină săptămânală a copiilor. Partea bună la aceste jocuri este că ele există în variante pentru aproape toate vârstele şi în variante de diverse niveluri de dificultate.
  • Exerciţiile de dicţie. Astfel de exerciţii necesită atenţie şi concentrare pentru a rosti corect mici fraze sau poezii scurte de tip “Capra crapă piatra-n patru”. Au avantajul de a se putea practica la aproape orice vârstă şi de a fi utile nu numai pentru focus, ci şi pentru vorbire clară şi dicţie impecabilă.
  • Activităţile extraşcolare. Oferă-i copilului tău şansă de a învăţa un skill nou într-un mediu diferit de cel şcolar. Acest lucru îl va ajuta să îşi exerseze capacitatea de concentrare şi de memorie, dar şi să dezvolte un hobby. Unul dintre cele mai bune exemple este învăţarea unei limbi străine. Poţi opta pentru cursuri de toamnă de limba engleza, cursuri de engleză pentru adolescenţi sau tabere de engleză.

4. Concentrarea: când trebuie să consulţi un specialist? 

4 concentrarea
 

 Deficitul de atenţie sau ADHD este o tulburare ce afectează atât copii şi adulţi, însă nu toate problemele de concentrare înseamnă automat un diagnostic de ADHD. Totuşi, atunci când problemele de concentrare sunt însoţite şi de alte simptome este necesar consultul la un specialist, fie medic psihiatru ori pediatru, fie psiholog. Printre aceste simptome se numără:

 

  • Lipsa de organizare. 
  • Evitarea sarcinilor ce presupun efort mental prelungit.
  • Lipsa de răbdare.
  • Obiceiul de a întrerupe.
  • Incapacitatea de a sta în linişte într-un loc.
  • Accesele de furie.

 

 Exerciţiile de concentrare sunt un mod foarte bun de a îi ajută pe copii şi adolescenţi să înveţe mai uşor şi mai rapid, să memoreze mai bine şi să îşi crească capacitatea de a se concentra pe perioade mai lungi de timp. Ele pot fi integrate uşor în rutină zilnică sau săptămânală a copiilor şi pot consta în activităţi plăcute, distractive, precum învăţarea unei limbi străine sau realizarea unui puzzle. Astfel, în momentul în care învăţarea se face mai eficient, copiii vor avea mai mult timp pentru activităţi distractive.

 

Sursa foto: Pexels.com

 

About Author

Related posts