„Dacă părinţii vor să facă un dar copiilor lor, cel mai bun lucru pe care-l pot face este să îşi înveţe copiii să iubească provocările, să fie curioşi faţă de greşeli, să guste efortul şi să continue să înveţe.” (Dr. Carol Dweck)
Autor: Ilinca Stroe
Cu aproape trei decenii în urmă, o echipă de cercetători condusă de Dr. Carol Dweck, Profesor de psihologie la Stanford University, a iniţiat studii privind poziţionarea studenţilor faţă de eşec şi succes. Descoperirile, sintetizate în cartea Dr. Dweck, Mindset: The New Psychology of Success (2006), disponibilă şi în limba română, au reliefat câteva lucruri utile şi interesante legate de felul cum gândim succesul/eşecul.
„Mindsetul” nostru (termen traductibil drept „mentalitate” sau chiar „atitudine mentală”) se situează, susţine Dr. Dweck, pe un continuum ce are două extreme: growth mindset (mentalitatea flexibilă, de creştere) şi fixed mindset (mentalitatea fixă, rigidă). Prima nutreşte credinţa că eşecul este un prilej de perfecţionare, iar succesul – o încununare a muncii depuse pentru şlefuirea unei abilităţi. Cea de a doua se bazează pe credinţa că eşecul este dovada absolută a unei abilităţi limitate, iar succesul – reconfirmarea existenţei unei calităţi.
Pentru mentalitatea fixă, inteligenţa, talentul, personalitatea şi caracterul sunt date, într-o doză sau alta, „de la natură”, eşecul marcând limitele acelui „dar” înnăscut şi dezvăluind o lamentabilă lipsă ori deficienţă. Pentru mentalitatea de creştere, inteligenţa/talentul reprezintă elemente ale unui potenţial ce merită cultivat continuu prin efort, strategie şi perseverenţă, întrucât acel potenţial este eminamente perfectibil.
Între aceşti doi poli de mentalitate, fiecare dintre noi ne regăsim, la un moment dat, mai aproape de unul sau de celălalt, însă, susţine Dr. Dweck, dezirabil pentru capacitatea noastră de a fi fericiţi e să lucrăm pentru a ne situa ori de câte ori putem spre polul mentalităţii flexibile. Fiindcă pur şi simplu credinţele inerente acelei mentalităţi modelează în noi gânduri, acţiuni şi comportamente care ne fac să ne simţim mai puţin stresaţi de eşecuri şi mai capabili să le fructificăm pentru a obţine reuşite atât profesionale, cât şi personale.
În contextul examenelor Cambridge, care atestă nivelul de competenţă al copiilor la limba engleză, growth mindset capătă o relevanţă deosebită. Performanţa copiilor noştri la aceste teste poate fi stimulată în bună măsură de capacitatea noastră, ca părinţi, de a încuraja o atitudine mentală de creştere, la copii. Iată cum:
- IDENTIFICAŢI ELEMENTELE DE MENTALITATE FIXĂ ŞI LUCRAŢI PENTRU A LE ATENUA. Ce anume declanşează reacţii de genul „Nu pot!”, „Mai bine nu, că mă fac de râs!” sau „Asta nu e pentru mine!”? Ce temere se ascunde în spatele acestor reacţii, ce factor îi face pe copii să se simtă ameninţaţi sau să devină defensivi, în faţa unei sarcini? Preveniţi acele atitudini creând şi cultivând un mediu de creştere: „Îmi place să văd cum încerci să faci asta, cum cauţi strategii şi soluţii şi cum eşti dispus/ă să rişti, chiar dacă e posibil să faci greşeli.”
- TRATAŢI GREŞELILE CA PE PRILEJURI DE ÎNVĂŢARE ŞI DEZVOLTARE. Greşelile nu sunt un capăt de ţară, o fundătură în care, dacă ajungi, gata cu tine, eşti „terminat/ă”!… Persoanele cu growth mindset privesc rateurile drept experienţe posibil dureroase, însă nedefinitorii. Un eşec nu e ceva ce ne caracterizează, ci o problemă cu care trebuie să ne confruntăm, de care ne ocupăm şi din care învăţăm; nu o dovadă a unei incapacităţi, ci o trambulină spre creştere şi spre extinderea abilităţilor noastre.
- ÎNTÂMPINAŢI PROVOCĂRILE CU BUCURIE. Acceptarea entuziastă a provocărilor este „semnul distinctiv” al growth mindset. Un copil cu mentalitate de creştere înfloreşte, în faţa unei provocări! Pasiunea pentru testarea propriilor limite este absolut de încurajat şi de cultivat, ea fiind cea care îi poate ghida pe copii cu succes până şi în cele mai solicitante perioade din viaţă. Să ne exprimăm deschis aprecierea pentru copilul care iese din zona sa de confort pentru a învăţa ceva nou şi, posibil, dificil.
- SUSŢINEŢI FORMAREA UNEI IMAGINI DE SINE ONESTE ŞI SĂNĂTOASE. Pentru un copil cu mentalitate fixă, inteligenţa reprezintă un dat, iar succesul – confirmarea acelui dat. De aceea, el va căuta să obţină succesul cu orice preţ (inclusiv copiatul, precum au arătat cercetările Dr. Dweck), fiindcă un eşec ar însemna, în viziunea sa, lipsa inteligenţei – dezvăluirea ruşinoasă a unei carenţe… La fel, acel copil nu îşi va asuma riscuri sau provocări, fiindcă acestea îi pot trăda defectele. Spuneţi-i că nu e nimic „ruşinos” de ascuns aici; că defectele sunt de recunoscut şi de depăşit, ele sunt cheia dezvoltării noastre. Astfel, important e să ne preocupe mai puţin imaginea noastră de „infailibili” şi, în schimb, să investim mai multă energie în a învăţa.
- OFERIŢI FEEDBACK BINE GÂNDIT ŞI ATENT FORMULAT. O apreciere precum „Ce deştept eşti!”, pe care atâţia o facem aproape din reflex, scoate în evidenţă o calitate fixă şi îl face pe copil să creadă că, în lipsa acelei laude, nu are acea calitate. Recomandabil e, de aceea, feedbackul care apreciază procesul: „Ce mult ai lucrat la compunerea asta!” sau „Se vede că ai depus eforturi serioase pentru exerciţiul ăsta!” Lăudaţi nu o trăsătură anume, ci acţiunea, efortul, strategia, concentrarea şi perseverenţa investite de copil în a efectua o sarcină.
Toate aceste „ponturi” merită aplicate de către părinţi pe durata pregătirii copilului pentru examenele Cambridge. Şi nu neapărat pentru că ele garantează absolut succesul copilului la examen, ci fiindcă îi cultivă o pasiune pentru învăţare care, şi în caz de succes, şi în caz de eşec, consolidează acel growth mindset ce îl va ajuta pe copil să îşi trăiască viaţa mereu capabil de fericire.
În fine, dacă sunteţi curioşi să vedeţi unde vă situaţi în acest moment pe scala mentalităţii, din perspectiva cercetărilor Dr. Dweck, vă invităm să accesaţi acest instrument de evaluare a mindsetului utilizabil şi de către copii peste 12 ani.
Faceţi click aici pentru a o urmări pe Dr. Carol Dweck vorbind despre growth mindset şi despre „puterea lui încă” la o conferinţă a absolvenţilor Stanford.
English Kids Academy (EKA) oferă cursuri de limba engleză față în față, hybrid şi online pentru copii de 4 – 18 ani, pe întreaga durată a anului şcolar. Cursurile EKA sunt singurele din România prin care se implementează programul RULER de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, iniţiat de Yale University. Pentru înscrieri şi informaţii, contactaţi englezapentrucopii@ih.ro.
Surse: